SEGA DREAMCAST SITE

FELIETONY:
Sega i Dreamcast [ by
M@jk ]


No cóż na początek przyjrzyjmy się nieco bliżej producentowi naszej przewspaniałej konsoli jaką jest Dreamcast; SEGA, firma która dała nam tyle radości (wypuszczając konsole) a zarazem smutku (polityką która go uśmierciła). 

Nie podważalny lider gier Arcade - Sega pojawił się na rynku gier wideo jako konkurent Nintendo. Pierwsza maszynka która była odpowiednikiem Nes`a (popularnego w polsce Pegaza) Sega Master System, znana była początkowo jako Mark III w Japonii oraz USA zadebiutowała w 1986. Sega Master System posiadała 8-bitowy CPU, 128K ROM oraz 128K pamięci RAM. Gry pojawiały się na dwóch rodzajach kartridzy: duże karty mogące pomieścic megabit danych (!), oraz małe karty mieszczące do 256 kilobitów.
W 1989, Sega zademonstrowała światu pierwszą konsole 16-bitową która została nazwana Genesis (w europie znana jako Sega Mega Drive). Oparta była na procesorze Motorola 68000, uwczesny system technicznie wyprzedzał wszystkie pozostałe platformy na rynku. Niestety największy rywal Segi - Nintendo nie chciał zostać w cieniu potęgi jaką było Genesis , i wypuścił konkurencyjną konsole o nazwie Super Nintendo. W międzyczasie (1990) Sega wypuściła konkurencyjnego dla Gameboy`a - Game Gear`a, handleheld ten był znakomity jeśli chodzi o jakość grafiki ale za to bardzo energo-żerny.
Kilka lat później (1995r.) Sega zaatakowała konkurencje 32 - bitowym Saturnem, który miał spokojnie konkurować z konsolami: Nintendo (N64) oraz Sony (w ten czas uznawanym za zielonego w temacie gier) Saturn nie dość że posiadał 32 bitową szynę danych, to przewyższał znacznie konkurencyjne sprzęty jeśli chodzi o procesor który taktował z częstotliwością 28.8 MHz firmy Hitachi, Sega Saturn był zdumiewającym systemem z niewiarygodną architekturą, niestety na horyzoncie pojawił się "Czarny koń" konsola firmy Sony: PlayStation

Początkowo nasza konsola miała nosić nazwę Katana, jednak producenci postanowili po dłuższym namyśle nazwać ją Dreamcast (tłumaczenie: Spełniacz Marzeń). Jego premierę (Europa) datuje się na 09.09.1999 (heh fajna data nie prawdaz?). Dreamcast jako pierwsza konsola został wyposażony w modem oraz 128 bitową grafikę. 

Teraz może przyjrzymy się nieco bliżej co tak na prawdę drzemie w naszym "potworze": 
Processor: 64-bit Hitachi SH-4 
Processor, taktowanie zegara: 200 MHz 
MIPS (Million instrukcji na sekunde): 360 
Bus speed: 800 MB na sekunde
Cache
Intrukcje: 8 K 
Dane: 16 K 
Grafika: 128-bit 100 MHz NEC PowerVR 2DC 
Rozdzielczość: 640x480 lubr 320x240 (przepleciony)
Kolory: 24-bit (16,777,216) max, posiadający również tryb 16-bit (65,536)
Renderowanie Polygon`ów: 3,000,000 polygonów na sekunde 
Właściwości graficzne obsługiwane: 
Alpha blending 
Perspective correction 
Gouraud shading 
Anistropic, bilinear i trilinear mip mapping 
Z-buffer 
Pamięć Video
: 8 MB video RAM 
Audio: 45 MHz Yamaha Super Intelligent sound processor 
Kanały: 64 
Częstotliwość: 44.1 KHz 
Efekty Specjalne: opóźnienie oraz dolby surround 
Pamięc główna: 16 MB 
System Operacyjny: Windows CE-based 
Nośnik Danych: Proprietary GD-ROM (GigaByte Disc) 
Szybkość transferu: 1800 kilobytes na sekunde
Pojemność GD-Romu: 1.2 gigabytes 
Bufor Pamięci: 128 K 
Modem: 56 kilobajtów na sek.
Podobnie jak w N64 czy też PlayStation, Procesor w Dreamcast`cie jest typu RISC . RISC redukuje instrukcje wydawane przez komputer dzięki czemu obliczanie dokonywane przez procesor są prostsze i mniej obciązające. Procesory typu RISC mogą również wykonywać kilkanaście instrukcji równocześnie.

Na koniec mega-ciekawostka...
Aby zagrać na konsoli Dreamcasta należy włożyć płytę z grą A oto co się dzieje po włożeniu takowej: 

Wciskasz przycisk POWER. 
Płyta nabiera szybkości. 
Podczas gry płyta się kręci, konsola ładuje porcje systemu operacyjnego z pamięci ROM do pamięci RAM
Gra inicjuje kolejność operacji wczytanej w pamięć RAM
Konsola sprawdza dostępne akcesoria (Pad, memorka itp.)
Chip o nazwie POWERVR koordynuje totalnie wszystko, podczas gdy przetwarza grafikę, zaczyna pobierać dane z RAM`u, wysyła to do CPU i kieruje użyciem dzwięku Audio. Proces zostaje zakończony po ponownym wciśnięciu przycisku Power :)

To by było na tyle mam nadzieje że wam się podobał felietonik i ze juz troche wiece (a może teraz wiecie mniej niż wiedzieliście ?!:) w każdym razie to co wiedziałem to wam powiedziałem...


 

 

Copyright C 2002-2003 M@jk. Wszelkie prawa zastrzeżone. Site design by LaGranda. Best view 1024x768