SEGA DREAMCAST SITE

FELIETONY:
Trochę od DeCekowym podziemiu [ by
Pavlik ]


W naszej wspaniałej Polsce już od dawien dawna panuje dobrobyt. Każdy gra na orginałach a przeróbki konsoli używa tylko do gier z innego regionu. Co ? Gówno prawda! Nawet redaktorzy (nie mówię tu tylko o nas - ale my chociaż mamy jako takie wytłumaczenie - jesteśmy organizacją non-profit - no nie wiem jak M@JK :) ) (ej Pavlik, uwazaj! - bo następnym razem Half-Life bedziesz ciagnal sobie sam z sieci...:) -przyp.M@jk) korzystają z backupów. Dobra, dobra do czego zmierzam?
Ano do tego, że każdy w naszym kraju korzysta z kopii zapasowych nie mając przy tym oryginału.
Kiedyś aby odpalić "korsarza" wymagana była przeróbka konsoli (w przypadku makarona też tak było - choć podobno nie spisywał on się najlepiej była to jedyna droga do grania na piratach.
Lecz nie trwało to długo - grupa UTOPIA wypuszcza na net mały obrazek płytki co się zowie Boot CD. W niedługim czasie Boot szybko się rozprzestrzenia po necie i trafia do wielu domów.
Zaczynają pojawiać się kopie zapasowe gier tworzone w bardzo prosty sposób. Potrzebny do tego jest kabelek PC-DC zwany także jako Coders Cable który można zamówić w sklepie internetowym LING SANG (chyba lik-sang tej! -przyp.M@jk) lub sklepać samemu - opisy dostępne są na necie, zaś całe oprogramowanie znajdziecie na megagames.com/dc. Kotś powie: no tak, ale przecież bardzo możliwe że zgram pliki które nie zmieszczą się na 7setkę. Do tego też znajdziecie tam programy. Najprostszą metodą w celu okrojenia orginału aby się zmieścił na standardową płytkę jest okrojenie go z filmików - a raczej zastąpienie go bardzo małymi plikami. To też banaline proste. Sciągamy z megagames programik sfd2mpg i konwertujemy go na .mpg. Następnie programam TMPG Encoder (który jest darmowy - dostępny także na necie na stronie autora) dzielimy go tak aby mieć zaledwie kawałek początku filmiku. Następnie zamieniamy go spowrotem na *.sfd (programem Sega Movie Creator - dostępny na naszej stronie) i go podmieniamy (WAŻNE aby nie zmienić nazwy pliku). Jeszcze jedna ważna sprawa to zgranie pliku startowego ( Ip.bin ) za pomocą programu (Ip.bin loader) i już można płytkę nagrywać. Dla pewności sprawdzamy czy w plikach znajdują się jeszcze pliki startowe (Ip.bin oraz 1st_read.bin - czasami może zdarzyć że zamiast pliku 1st_read.bin będzie 0winceos.bin).Używamy do tego celu program do nagrywarki NERO oraz ustawiamy parametry nagrywania:
Tryb 1, Poziom ISO 22 znaki, ISO 9660 no i na prędkości ósmej (dobrą nagrywarką można nawet na 12 speedzie - ale to tylko kwestia 10 minut oraz togo że niektóre płytki nie obsługują (12) tej niestandardowej prędkości. Płytka z grą wtedy nie będzie się sama bootować - potrzebny jest do tego Boot CD. Można oczywiście zrobić sobie selfboota według receptury M@jka. I gotowe. Choć nie zawsze ponieważ oryginalne płytki do makarona są mało odporne na ryski i właśnie dlatego można spotkać tyle skopanych wersji ( vide Rayman 2 - nie dogrywa się stage w połowie gry - bodajże 7 stage).
ZAZNACZAM ŻE NIE NAMAWIAM NIKOGO DO GRANIA NA PIRATACH - ALE TYLKO I WYŁĄCZNIE DO ZROBIENIA SOBIE KOPII ZAPASOWEJ W RAZIE USZKODZENIA ORGYNALNEJ PŁYTKI !!!

No dobra, a teraz coś o loaderach.
Boota CD grupy Utopia na pewno dobrze znacie - bez komentarza.
Ale trzeba wam wiedzieć że są także inne loadery ale służą one tylko i wyłącznie do odpalania HOMEBREW czyli gierek zrobionych przez domowych programistów.
Gierki takie były kiedyś w formie gotowego do wypalenia obrazu - ale trzeba było zmarnować płytkę na obraz który ważył od 3 do góra 30 mega.
Teraz wystarczy tylko plik startowy (1st_read.bin) lub ewentualnie jakieś obrazki do gry lub pliki z muzyką lub systemowe które są używane w grze. 
Pliki dodatkowe wrzucamy na wierzch cd a plik 1st_read.bin (możemy dowolnie zmienić nazwę) gdzie dusza zapragnie.
Ważne aby 1st_read.bin był scrambled - co to znaczy ? Że nadaje się do nagrania na cd i będzie chodził w przeciwieństwie do unscrambled który jest plikiem udostępnionym przez programistę w celu pogrzebania sobie w kodzie gry.

Programy które odpalają te pliki to (oba stworzone przez DC Grendel'a):
DC Hakker - program z dobrym interface'em lecz potrafiący się często wieszać przy odpalaniu plików.

Demo Menu - do tego programiku powinni dodawać gratis lupę - wszystko jest takie malutkie. Lecz podczas eksploatacji spisuje się znakomicie.

Oba programy obsługują podmiankę - mają odświeżanie.
Programy te stworzone zostały w celu oszczędności na CD.
I dlatego na największym serwisie decekowym już nie wypuszczają obrazów płyt - tylko pliki startowe.

Jedyną z takich gierek które są tylko w 1st_read.bin'ie jest DYNAMITE DC, która według mnie jest jedną z najlepszych gier logicznych na DC (w przeciwieństwie do komercyjnego tytułu "Cześć kotku" Waku waku cookies).

Na koniec wielkie thx dla Romana za udostępnienie mi kompa w celu napisania tych bzdur.

ps. czekam na wasze pytania (nie tylko w tych kwestiach pod : pavlikdc@o2.pl


 

 

Copyright C 2002-2003 M@jk. Wszelkie prawa zastrzeżone. Site design by LaGranda. Best view 1024x768