SEGA DREAMCAST SITE

FELIETONY:
O plikcah... [ by
Pavlik ]


O tym, że grsa składa się z plików każdy zapewne wie.
Ale z jakich, co i dlaczego to zapewne nieiwlu z was ma jakieś pojęcie.

I właśnie dlatego powstał ten faq, który pozwoli wam zaznajomić się tochę z różnymi rodzajami plików zawartych w grach na makarona.

Zaczynamy od plików binarnych:
1st_read.bin oraz Ip.bin są to pliki startowe gry. Konsola zaraz po włączeniu odpala Ip.bin w którym są zawarte podstawowe informacje na temat plików oraz polecenie przejścia na plik 1st_read.bin (plik ten można uznać za odpowiednik komputerowego EXE zaś Ip.bin jest czymś w rodzaju autostartu który automatycznie odpala grę). Autostart występuje tylko przy oryginałach a to dlatego że plik IP jest w miejscu (w ścierzce audio - zresztą jako niewidoczny ponieważ on ją tworzy ) dokładnie wyznaczonym dla konsoli.
Na piratach sprawa ma się zupełnie inaczej : ścieżka audio jest w zupełnie innym miejscu i dlatego konsola resetuje się przy każdorazowym "kliknięciu" na ikoną odpowiedzialną za uruchomienie gry.
Dochodzi do tego jeszcze sprawa innego systemu tłoczenia oryginalnych płytek GD-Rom.
Nie zawsze oryginalna gra ( a w zasadzie jej pliki ) są ułożone w pożądku alfabetycznym (tak jak to robi NERO) i dlatego piraty potrafią się tak długo wczytywać ( inne jest rozmieszczenie plików). Czasami wychodzą większe problemy taki jak nienadążanie czytnika podczas wczytywania gry. Ładnie jest to przedstawione w DOA2 - przycinają się filmiki.

Ale dobra - wracamy do tych plików..
Pozostałe pliki binarne są to pliki w których zawarta jest gra właściwa. Może się zdarzyć że zamiast binarii będzie to exe - nie, nie odpalicie tego na kompie. Plik jest wykonywalny tylko na Windowsie CE.

Następnie przyjżyjmy się plikom *.pvr

Są topliki które po prostu trzeba nazwać menusami. Z takiego pliku konsola odczytuje menu główne, opcje i inne tego typu sprawy.

Pliki multimedialne:
Pliki audio - są zachowane w postaci plików z rozszerzeniem *.dsb *.snd *.afs lub po prostu nagrane jako audio.

Filmiki z gry możemy odnależć w plikach *.sfd. Jest to format utwożony tylko i wyłącznie dla potrzeb DC.
MPEG Sofdec Data - bo taka jego jest pełna nazwa - skłda się z pliku *.snd(audio) oraz *.mov1(czy jakoś - video) który jest rozpoznawalny na kompie ( mówię o tym *.mov1 ) ponieważ był plikiem starego windowsa (bodajże 3.11).

Wszelkiego rodzaju obrazy, rysunki zawarte są w plikach typu:
*.png, *.pmg, *.bmp, *.img

Pliki pomocnicze :
Są to pliki z rozszerzeniami:
*.mt7, *.mvs, *.drv, *.pak, *.qz
Oczywiście wszystkich tutaj nie sposób wymienić......
Zawierają się w nich realtimowe wstawki, intra i tego typu rzeczy.

Czasami zdarzyć się może że znajdziemy pliki typu *.emu.
Są to emulatory gier - przykładem jest tu SHENMUE oraz HANG ON (który jest przykładem binarnym jako plik obrazu starszej emulowanej gry).

Można znależć czasami folder WinCE a w nim pliki typu *.dll lub *.ttf które są ( powiem po pecetowemu ) pluginami. Mogą to być ikony lub czcionki używane w grze.

Przeważnie każda gra posiada swoją przeględarkę internetową.
Jeśli tak jest to możecie znależć także tam strony internetowe *.htm lub *.html.

I to by było tyle na temat plików zawartych w grze. Żeby dowiedzieć się czegoś więcej potrzebny jest devkit lub ten stary win który podobno jest kompatybilny z Windowsem makaronowym w 60 procentach.

ps.Nie mam własnego kompa, poza tym przerobiłem litery na ściągniętj stronce dcfans na żółte - zajęło mi to 2 godziny - żeby były widoczne na dece - i co....działa!!!)
teraz wasza kolej drodzy czytelnicy ( i nie tylko ) aby namówić M@jka na chociażby zmianę koloru liter. Bo co to za strona o dece - jak na dece nic nie widać.................echh

pavlikdc@o2.pl


 

 

Copyright C 2002-2003 M@jk. Wszelkie prawa zastrzeżone. Site design by LaGranda. Best view 1024x768