SEGA DREAMCAST SITE

FELIETONY:
Internet i DC [ by
M@jk ]


Wszystkie 3 konsole N-G jak wiadomo oferują grę po sieci, jednak dużo wcześniej taką samą formę rozgrywki oferował również Dreamcast. Wszyscy, ci którzy grali przy pomocy tej konsoli po sieci wiedzą, że serwery Segi wraz z nowym rokiem powinny już nie funkcjonować, jednak w istocie tak nie jest i w wiele gier można jeszcze zagrać. Poniższy artykuł potraktuj jako swego rodzaju przewodnik po Dreamcast`owej sieci.

Zdaję sobie sprawę że nie wszyscy, a raczej mało kto wie jak w ogóle podpiąć kosnolę z zakręconym logiem do Internetu. Dlatego też, na początek mały FAQ jak tego dokonać. Przede wszystkim zanim zaczniesz za cokolwiek się brać, upewnij się czy modem od konsoli jest podłączony do gniazdka telefonicznego za pomocą oryginalnego kabla "skrętki" (powinien znajdować się w zestawie z każdą nową konsolą). Od razu uprzedzam pytanie czy jest możliwość podłączenia DC do łącza stałego (Neostrada, SDI itp.) - Tak, z tym że wymagane do tego jest specjalne urządzenie, które zwie się Broad Band Adapter. Koszt tego sprzętu to wydatek rzędu 200-300zł, niestety szansa na dostanie go w Polsce graniczy niemalże z cudem (podobnie mają się sprawy z "resztą świata" - tam owy "gadżet" został już dawno wycofany ze sprzedarzy i zaprzestano jego produkcję). Następny krok to konfiguracja przeglądarki internetowej. Musisz wiedzieć iż na DC wydano kilka przeglądarek, oto przykłady bardziej popularnych; DreamKey (załączany darmowo do każdej konsoli) DreamPassport (raczej dla użytkowników z KKW) i Web Browser (najbardziej "przyjazny" dla przeciętnego Polaka). My zajmiemy się konfiguracją tego ostatniego dlatego że, darmowy prezent od "SEGI" przypadkowo nie łączy się z Polską i nie posiada opcji dowolnej konfiguracji naszego providera. Przeglądarkę WB można bezproblemowo pobrać z sieci w postaci obrazu płyty dla najbardziej znanych programów do nagrywania (NERO, Disc Juggler). Dla przykładu posłużę się serwisem MEGA GAMES [ http://www.megagames.com/dc/dc_utils_misc.shtml ] gdzie można ściągnąć owy program w dwóch wersjach (2.0 i 2.6) oczywiście im nowsza tym lepsza, niestety w formie "darmowej" nie jest dostępna jej najnowsza odsłona 3.0 (notabene posiadająca najwięcej funkcji jak choćby obsługa skryptów Java czy animacje Flash). Z oczywistych przyczyn przyczyn wybieramy v.2.6 i przystępujemy do procesu konfiguracji przeglądarki na naszym DC (na szczęscie jest to zabieg jednorazowy - na jego końcu wszystkie ustawienia dotyczące sieci zapisują się W pamięci konsoli). Gdy poraz pierwszy odpalimy "krążek" z Web Browserem na naszym DC, program zapyta nas o wybór państwa z jakiego będziemy się łączyć; do wyboru jest USA lub Kanada. Wybieramy USA (spokojnie mimo wszystko, łączyć będziemy się z Polski). Następnie informujemy program że chcemy skorzystać z własnego dostawcy internetu (wybierając opcję Use Your Own Internet Provider). Otrzymamy informację o danych jakie będziemy musieli zachwilę podać - potwierdzamy całość wciskając OK. Teraz ekran podzieli się na 2 części (Required Settings i Optional Settings). Drugą część możemy zwyczajnie pominąć i skupić się jedynie na pierwszej. Jako pierwszą wybieramy ikonkę INTERNET CONNECTION i wypełniamy następująco pierwszą zakładkę (BASIC INFO):

REAL NAME - Wpisz tutaj swoje prawdziwe imię (możesz napisać cokolwiek)
USER LOGIN - Nazwa użytkownika w sieci twojego dostawcy internetu (domyślnie wpisz: ppp)
USER PASSWORD - Hasło użytkownika w sieci twojego dostawcy internetu (domyślnie wpisz: ppp)
DIAL UP NUMBER - Tutaj wpisz numer pod jakim łączysz się z internetem (np. TPSA: 0202122 lub SZEPTEL: 0209282)
BACKUP NUMBER - Jest to miejsce na zapasowy numer, w razie gdyby powyższy był zajęty
DNS1:204-127-129-1
DNS2:204-127-160-1

W zakładce nr.2 (DIAL OPTIONS) wybieramy sposób wybierania numeru twojego telefonu (domyślnie: TONE) resztę zostawiamy nietkniętą (puste pola i wyłączone na OFF).
Ostatnia zakładka to połączenia przez PROXY - ustawiamy NO i zapisujemy całość. Generalnie jeśli wszystko zostało poprawnie wypełnione, można się już połączyć z internetem (CONNECT) lub ewenutalnie można jeszcze skonfigurwać skrzynkę pocztową (EMAIL ACCOUNT) jeśli chcemy również odbierać lub wysyłać pocztę na naszym DC. Wówczas należy podać:

EMAIL LOGIN - Nazwa użytkownika, jaką podajesz podczas logowania
EMAIL PASSWORD - Twoje hasło do skrzynki pocztowej
EMAIL ADDRESS - Twój cały adres e-mail
INCOMING SERVER (POP3) - Adres poczty przychodzącej (dla konta w serwisie TLEN.PL: poczta.o2.pl)
OUTGOING SERVER (SMTP) - Adres poczty wychodzącej (dla konta w serwisie TLEN.PL: poczta.o2.pl)

To wszystko w temacie konfiguracji net`a na DC, teraz po wciśnięciu opcji CONNECT możesz w pełni korzystać z dóbr jakie za sobą kryje Internet (strony, poczta, chat, irc, forum, grupy dyskusyjne itd). Twój Dreamcast jest tym samym odpowiednio przygotowany do gry multiplayer w pozycje z sieciowym gameplay`em.
Oto lista gier w które nadal można zagrać sobie po sieci:

[DU] - Dial Up
[BB] - Broadband

4x4 Evolution - [DU] Można pograć również w wersje demo, która wspiera sieciowa grę.

F355 Challenge - [DU] Time Trial. Walnij rekord i porównaj go z innymi na serwerze. Całkiem przyjemnie jest komuś dokopać.

Metropolis Street Racer - [DU] Można się wymieniać zapisami Ghost'a. Łatwo je wydobyć przy pomocy Nexus VMU.

PBA Bowling 2001 - [DU] Gra nigdy nie ukazała się oficjalnie, ale i tak się wydostała i krąży po sieci. Można próbować przez GameSpy.

Phantasty Star Online v.1/2 - Pomimo faktu iż SEGA oficjalnie ogłosiła zamknięcie serwerów do gry Phantasy Star Online to te nadal działają i można bezproblemu zagrać w nich po sieci na DC! Jednakże aby w tego dokonać należy być w posiadaniu ORYGINALNEGO PSO z nigdy wcześniej nie użytym CD-KEY`em (używane gry, logowane w sieci na innej konsoli choć jednokrotnie na nic się zdadzą) Pozostali chętni do gry (wersje NTSC) aby rozkoszować się światem PSO muszą zmienić zmienić numer DNS na następujący: 24.159.157.185 (można tego dokonać poprzez Dream Passport lub grę Outtriger) a następnie zwyczajnie odpalić grę i spróbować się połączyć.

Quake III Arena - [BB, DU] Prywatne serwery i klany. Masa zabawy. Nie potrzebna nam Sega. Grac nie umierać.

Sega Swirl - [DU] Używa POP3. Najłatwiejszy sposób dorwania tej gry to sprawienie sobie Sega Smash Pack Vol.1

StarLancer - [DU] Używa GameSpy

Worms World Party - [DU] W pełni działający online gameplay. Gra funkcjonuje identycznie jak w dniu premiery.

Gry z możliwością download`u:

ChuChu Rocket - [DU] Możliwość uploadu etapów własnej roboty poprzez skrypty lub Nexus VMU.

Jet Grind Radio - [DU] Możliwość zgrywania nowych grafitti. Można takowe zrobić samemu lub ściągnąć z stron fanowskich wpisując link w ‘browser’ i wciskając A + X na pliku, który chcemy ściągnąć na VMU. Zrobienie własnego grafitti jest o wiele łatwiejsze w PCtowych programach graficznych niż przy pomocy pada. O tym wie każdy.

Phantasy Star Online Ver.1 US - [DU] Możliwość ściągania dodatkowych misji ze stron fanowskich. Do wersji 1 US wyszło ich około 5. Możliwość odbierania poczty.

Phantasy Star Online Ver.2 US - [DU] Jak powyżej. Jedyną różnicą jest nieco większa ilość misji do ściągnięcia.

Samba De Amigo - [DU] Prawdziwa „petarda”. Można ściągać nowe utwory muzyczne!

Skies of Arcadia - [DU] Gra przesyła nas do strony na której nadal dostępne są do ściągnięcia 3 dodatkowe misje.

Sonic Adventure - [DU] Wszystkie funkcje Chao Garden nadal działają za wyjątkiem rankingu wyścigów. Można również ściągnąć pliki Event.

Sonic Adventure 2 - [DU] Możliwość ściągania dodatków, w pełni działające forum i strona.

Z pewnością jest jeszcze wiele gier, które mają możliwość ściągnięcia dodatkowych bajerów lub ograniczonego gameplay`u lecz te ww. wymienione są najistotniejsze.

Na sieć mogą powrócić również takie tytuły jak Bomberman Online lub Outtrigger ponieważ posiadają one opcje manualnego podania serwera. Wiec jeśli ktoś takowy „postawi” wystarczy zmienić domyślny adres na nowy. Podobnie mają się sprawy z Capcom Vs SNK 2 (jap. – only!) w tej grze można skonfigurować praktycznie wszystko.

Dodatkowo Capcom całkiem niedawno [10.12.03] położył wszystkie stronki poświęcone ich tytułom, które mogliśmy odwiedzać przy pomocy aplikacji zawartych w grach. Stronki ktore padły to Giga Wing, Giga Wing 2, Street Fighter III double Impact, El Dorado Gate, Mars Matrix i Gunbird 2. Żeby wbić gwoźdź do trumny niedostępne są downloady idące przez Isao.net. Na szczęście są ludzie, którzy zapisują umierające stronki i może z czasem cos się z tego urodzi.

Szkoda, ze DreamPassport wyłączono również dla PC. W Japonii wyszedł PCtowski program DreamPassport, który można było ściągnąć ze stronki Segi – pozwalał on na download i dostęp do dckowych stron. Dziś program jest już tylko ciekawostką. Na dodatek niechętnie odpala na Windowsach innych niż japońskie.
Z pozytywnych nowinek dodam, iż zakończyły się prace nad DreamPassport Custom Server. Browser integruje najprzydatniejsze funkcje obecne w Planet Web i Dream Passport. Łatwa możliwość zmiany ustawień Ch@b. Download save'ow itp. Smętne oblicze DreamCast`owych browserow zastąpiono atrakcyjnymi menusami w stonowanej niebieskiej palecie z dodatkiem przyjemnych grafik. Dodatkowo przeglądarka zgodna jest z IE 6.0. Oczywistym jest możliwość odtwarzania midi, mp3, flash, java i odpalanie co niektórych appletów Java (wzbogacone biblioteki sprawia, iż napis „applet not supported” będzie pojawiał się znacznie rzadziej).

Za pomoc w realizacji artykułu thx to Morden

 

 

Copyright C 2002-2003 M@jk. Wszelkie prawa zastrzeżone. Site design by LaGranda. Best view 1024x768