SEGA DREAMCAST SITE

FELIETONY:
"Wypalanie" na DeCe [ by
Pavlik ]


Witam w nowym poradniku.
jako że dochodzą do mnie słuchy od czytelników iż są problemy z wypalaniem. Więc postanowiłem napisać ten poradnik.
Bez zbędnych słów przechodzimy do konkretów.

Na początku opiszę programy do wypalania.

NERO - dobry program do wypalania gier na deceka (szczególnie jeśli chodzi o wypalanie gier wymagających Boot'a CD).Jest najlepszym narzędziem jeśli chodzi o wypalanie tzw. garażowych PLAIN FILES. Nie radzi sobie z wszystkimi obrazami. Niektóre wypala jako audio. Jest to wina kompatybilności wersji programu. jest to program który zyskal sobie największą sympatię.

DISC JUGGLER - bardzo dobry program do kopiowania gier na deceka. Dyskwalifikuje go mianowicie niekompatybilność z nagrywarkami. Dlatego jest tak mało popularny.
Przy wypalaniu obrazu należy nie zapomnieć o włączonym trybie RAW.

Clone CD - przydaje się jedynie do kopiowania zabezpieczonych gier wymagających Boot'a CD. Dlaczego reszta odpada? Dlatego iż program ten zapisuje bardzo kiepsko startową ścieżkę audio (ta potrafi się doczytywać aż 40 sekund męcząc przy tym czytnik). tylko do kopiowania.

Clony XXX - jest to dodatek do Clone CD. Za jego pomocą skanujemy płytkę i znajdujemy zabezpieczenia jakie zostały użyte na cedeku. Dodatkowo można importować profile (czyli informacje o zabezpieczeniach dla danego cedeka - podczas skanowania płytki z grą na psx'a profilem jest PSX LIBcrypt)

WinON CD - program mało popularny lecz bardzo dobry przy kopiowaniu gier (obu typów).

Alkohol - to jest chyba najlepszy program do kopiowania gier. Kompatybilność z nagrywarkami - 100%. Obsługa wielu trybów zapisu jak i równie możliwość otwierania obrazów m.in. dla Disc Jugglera, Clone CD. Podczas kopiowania (decekowego) cedeka należy wybrać tryb DAO/SAO.

CDR Win - najlepszy program do różnego rodzaju obróbek. Dla zaawansowanych. Znakomicie kopiuje płytki. Wadą jest to że jest wielce niekompatybilny z nagrywarkami (czasami źle skanuje sobie magistrale).

Fire Burner - mało wszystkiego ale za to bardzo prosty w obsłudze. Kopiuje płyty i wypala obrazy zapisanie w formacie ISO

Jednak co zrobić gdy garażówka waży tylko 3mb a my nie chcemy tracić całego cedeka?
Problem ten rozwiązują dwa programy do otwierania obrazów płyt:
ISO BUSTER - bardzo prosty w obsłudze jednak zbyt niekompatybilny z obrazami (70%)

CD MAGE - to jest wspaniały program (99% kompatybilności) dzięki któremu zaoszczędziłem już parę złociszy. Otwiera ogromną ilość (najróżniejszych) obrazów. Dodatkowo aplikacja ta potafi skanować obraz lub płytę w celu wyszukania oraz naprawienia uszkodzonych sektorów). świetny progrm.

Dzięki tym programom można najpierw sprawdzić czy dany obraz to nie fake.
Kolejnym atutem jest możliwość extractowania (wyciągania) poszczególnych plików lub nawet całości obrazu. Jeśli jest to gra (niezależnie czy to garażowa czy komercyjny pirat) wymagająca Boot'a CD (wtedy program pokazuje że jest tylko jedna ścieżka - Tryb 1) to normalnie można ją (zawartość gry) wyciągnąć z obrazu a potem wypalić np. w NERO koniecznie w trybie (mode) 1, ISO 9660, Poziom (level) Iso 2 z włączoną opcją JOLIET.


WYPALANIE GARAŻOWYCH PRODUKCJI.
Większość HOMBREWS (czyli garażówek) podawana jest w postaci obrazów (zazwyczaj dla NERO). Więc z tym nie powinniście mieć problemów.
Dodać jedynie mogę że występują problemy z wypalaniem obrazów NERO jeśli nagrywarka nie obsługuje któregoś z trybów:
TAO - track at once - jest to zapis który charakteryzuje się kończeniem i rozpoczynaniem sesji przy każdej multisesji.
DAO - disc at once - ten tryb nagrywa całość obrazu i dopiero na końcu zapisuje sobie info o danych na płytce. Tryb ten jest wygodniejszy.

A jeśli ściągnęliśmy tzn. Plain Files (trzeba najpierw przeczytać plik redme.txt by się upewnić że plik 1st_read.bin jest scrambled [na 99% jest scrambled jeśli nazywa się tak jak napisałem - jeśli nie to trzeba użyć programu co się zowie RIGHT SCRAMBLE (instalujemy) i klikając prawym przyciskiem myszy na ten plik binarny konwertujemy go na scrambled (descramble jest procesem odwrotnym). Dodać mogę jedynie że pliki binarne unscrambled są wymagane dla dream inducer'a.

Jeśli już mamy gotowe do wypalenia pliki to wtedy:
wszystkie pliki (oprócz binarnego 1st_read.bin) muszą znaleźć się na CD ROOT'cie czyli wierzchu płyty natomiast pliki binarne mogą leżeć powiedzmy tak dla ładu w folderze BINARIA. Dla większego ładu możemy sobie ten plik binarny jakoś nazwać (pozostawiając przy tym rozszerzenie .bin).
Na tę płytę możemy dogrywać nieskończenie wiele (ograniczenie to wielkość płytki i 14mb potrzebne na następną sesję) garażówek. Sprawdzając czy przypadkiem pliki innych emu, programów czy gierek się nie powtarzają.

Jak to uruchomić na deceku?
Bardzo prosto - za pomocą dwóch programów:

DC HAKKER - ładniejszy, wygodniejszy ale mało stabilny.

Demo menu - program posiada słaby interfejs (male literki - kiepsko coś wybrać ale przyzwyczaić się trzeba) ale jest bardzo stabilny. Folder z binariami najlepiej nazwać 0Binaria (zero) tak aby przypadkiem nie znalazł się on poza zasięgiem (program nie ma przewijania w dół). Wtedy ten folder będzie na górze.

Po prostu najeżdżamy (oczywiście po odświeżeniu płyki - za pomocą przycisku START[demo menu] lub przycisku refresh [Dc Hakker]) na plik binarny i już nam się ładuje gra,emu czy cóś.


I NA KONIEC słów kilka na temat wypalania.
Jak już wcześniej wspomniałem najlepiej takie PLAIN FILES wypalać w NERO koniecznie w Trybie 1, Poziomie ISO 2 (czynnik bardzo ważny przy nagrywaniu mp3 ktore chcemy później odsłuchiwać na DC PLAYA - jeśli tego nie zrobimy nazwy będą obcięte, ISO 9660, z włączoną zakładką Juliet.
Wszystko oczywiście najlepiej w prędkości ósmej. Dane inne niż gry można co najwyżej w 16 prędkości (nagrywałem w 20-tce i chodziło ale tak dla pewności nie przekraczajcie szesnastki).

Nie kombinujcie z kombinowaniem obrazów. Aby stwożyć selfboota należy go stworzyć za pomocą Echelona lub pakietu Ottacona. Nagrywanie początkowej ścieżki audio z innej gry i późniejsze dogranie danych (gra komercyja) powiedzmy za pomocą CDR Win'a w 99% przypadków nie działa. Tak samo jest przy użyciu Dream inducer'a. Ale garażówki jaknajbardziej.

Jeszcze parę słów czyli linki do opisanych programów 

www.consolevision.com - dział needed tools
www.dcemulation.com - dział hombrews
www.underpl.org (wszystkie możliwe programy do nagrywania dostępne są tutaj - przyp. M@jk)


I to by było na tyle.
nara, spadam.
Pavlik - pavlikdc@o2.


 

 

Copyright C 2002-2003 M@jk. Wszelkie prawa zastrzeżone. Site design by LaGranda. Best view 1024x768