SEGA DREAMCAST SITE

RECENZJE
Virtua Tennis [ by
Konrad ]


Virtuaaaaaaaa Tennnnisssss: Sega Proffesional Tennis. Oto przełomowa produkcja ze stajni Sega Sports. Znowu zawalilem przez gre kilka spraw, chodzilem troche czasu niedospany, jednym slowem: bylem zakrecony jak cyganskie skrzypce. Juz po tym wstepie domyslacie sie zapewne, ze gra musi byc dobra, skoro tak mnie "zalatwila". Ano dobrze myslicie. Tylko nawet nie wiecie jak dobry jest ten Virtua Tennis ! Aha - jakby ktos nie wiedzial to ta gra jest o grze w tenisa ;-) 
Odpalamy gierke. 4 glowne menusy: Arcade, Exhibition, World Circuit, Options. Dobrze wiecie co kazdy znaczy, wiec nie bede opowiadal jak lamus. Powiem tylko krotko reguly kazdego znich. Arcade: walczysz na 5 kortach, aby wygrac swiatowy turniej. Exhibition: ustalasz wlasne reguly gry, wybierasz kort, zawodnika, opcje gry, itp. - jest to czysta gra towarzyska. World Circuit: rozgrywasz mecze na calym swiecie, zarabiasz kase (za nia mozesz kupic nowe stroje, zatrudnic partnera do rozegrania debla, kupic napoj regenerujacy, albo nowe zylki do rakiety), poprawiasz swoje umiejetnosci (masz tu treningi, np. uderzanie pileczka w wielkie pilki). Options: bez komentarza. 
Mozemy grac w deblu z kumplem(ami), albo single, w pojedynke. Mozliwych kombinacji kto z kim i na kogo jest duzo. Do wyboru mamy takich tenisistow jak: Jim Courier, Cedric Pioline, Tim Henman, Tommy Haas, Carlos Moya, Mark Philippoussis, Thomas Johansson, Yevgeny Kafelnikov. To znaczy do wyboru na poczatku, potem dochadza nowi :-) Kazdy tenista przy wyborze posiada krotki opis w stylu: silny serwis, swietny wolej, super backhand, szybkie bieganie. Pozwala to dostosowac zawodnika do wlasnych preferencji i wybrac dla nas najlepszego. 
Mecze rozgrywamy na roznych kortach w roznych miastach swiata. Mamy korty trawiaste, zwirowe, w hali. Kazdy charakteryzuje sie rozna twardoscia i to naprawde czuc ! Inaczej pilka sie odbija na miekkim korcie (slabe odbicie, grzeznie troche w gruncie), a inaczej na twardym (mocno i wysoko sie odbija, gra jest szybsza). 
W czasie gry mamy prosty system sterowania. Silny fohand/backhand i lob, zmiana kamery - to wszystko. Pomyslicie - eeee, troche ubogo. Ale tak sie tylko wydaje. Zawodnik sam wykonuje rozne popisowe zagrania w zaleznosci gdzie sie znajduje pilka. Gdy powiedzmy normalnie odbija zagrywke przeciwnika to pilka zwyczajnie leci ponad siatka w strone rywala. Gdy jednak uda nam sie wpuscic przeciwnika w maliny i zmusimy go do desperackiego odbicia lobem... wtedy nasz zawodnik prosto z powietrza moze mu puscic smashowa bombe, praktycznie nie do odebrania. 
Mozemy dozowac sile ataku (odbicia), im dluzej trzymamy guzik na padzie tym mocniejszy strzal. Zawodnicy czasem sie myla, pilki wychodza na out. Wykonuja efektowne serwisy, biegaja po korcie. Sa odbicia z obrotu, sa odbicia jak zawodnik rzuca sie na "szczupaka" by za wszelka cene siegnac pileczke koncem rakiety. Sa odbicia tylem, spoed nog, miedzy nogami, z forhandu i backhandu. Wielka roznorodnosc - tego sie nie spodziewalem. Cudo. 
Oprawa A-V po prostu wywoluje szczekopad. Wybrazcie sobie: zawodnicy wchodza na stadion. Trybuny skanduja, kazdy czlowiek na widowni zlozony jest osobno z poligonow. Zblizenie na tenisistow - dokladnosc ich odwzorowania przebija wszystkie gry sportowe jakie widzialem. Ba, ono moze spoko konkurowac z SC czy DOA2 (szczegolnie chodzi mi o twarze). Nastepnie kolesie siadaja na krzeselkach. Jeden wyjmuje bidon i popija mineralna. Drugi przykuca, rozpina sobie torbe (!) i cos z niej wyjmuje. Za chiwle ktorys z nich bierze do reki rakiete i sprawdza naciag zylek. Potem wchodza na murawe, nastepuje przywitanie, blyskaja flesze aparatow i zaczyna sie....mecz !! 
Tu kolejny zawal serca dla wrazliwych. Motion Capture !!! Looodzie. Pokazcie mi gre, ktora ma tak dokladnie i relistycznie odwzorowane ruchy ludzkie. Szok ! Nie wiem ile autorzy gry zuzyli na kazdego zawodnika klatek animacji, ale bedzie to ogromna liczba. Wszystkie zagrania, bieganie, chodzenie, nawet mimika twarzy - cos fantastycznego. Kazdy zawodnik ma sciagnieta komputerowo prawdziwa facjate z zywego zawodnika. Po 2 sekundach rozpoznalem Jima Couriera i Kafelnikova. Cienie rzucane przez zawodnikow sa rozproszone zgodnie z iloscia i rozmieszczeniem lamp - co za detale ! Cala gra pracuje ocywiscie w hi-res i pomyka (tak mi sie wydaje) w 60 fps. Jest po prostu super plynna. Szczegolnie rozwalaja replaye - musicie to zobaczyc. 
Za grafioze VT dalbym bez wiekszego wahania sie 10. Ale nie chce przesadzac juz, bo ogladajac najnowsze gry na DC, co jedna to wywoluje u mnie oczoplas. Nie wiem ile jeszcze ci koderzy moga z naszej cudownej konsolki wycisnac. Zostawie jedno oczko dla Virtua Tennis 2 ;-) 
Strona audio takze zamiata. Perfekcyjne odglosy odbijanej pileczki tenisowej, profesjonalny komentarz spikera, wszystko to tu jest. Sama muzyka niezwykle przypadla mi do gustu - ostre, momentami metallowe granie - pasuje do szybkiego i agresywnego charakteru gry. 

Coz mozna jeszcze o grze powiedziec. Sterowanie jest idealne, szybkosc reakcji na komendy z pada tak samo (w takich szybkosciowo-precyzyjnych grach to bardzo wazne). W Virtua Tennis gra sie niezwykle miodnie. Mnogosc zagran, super oprawa AV, sterowanie, fenomenalny (naprawde !) "motion capture", kilka trybow gry, prawdziwi (oryginalne nazwiska i wyglad) tenisisci. 
Virtua Tennis to gra wielka. Sega udowadnia, ze jesli Electronics Arts nie chce pisac nic na DC (glownie chodzi o gry sportowe), to ma ich za przeproszeniem w dupie. EA moze tylko pomarzyc o tym, ze wypusci kiedys taka gre jak VT (oni tylko klepia co roku na jesien ten sam schemat koszykowki, pilki noznej, hokeja i nie wiem czego tam jeszcze). Virtua Tennis to 100% must have dla kazdego posiadacza DC. 

 

Producent: Sega
Gatunek: Sport / Tennis
Rok Wydania: 2000
Obsługuje: VMU, 1-2 player, Jump-Pack
Memory Card: 2 bloki
 
GRAFA

 

MUZA

 

MIÓD

 

OGÓŁEM  8 / 10

 

 

Copyright C 2002-2003 M@jk. Wszelkie prawa zastrzeżone. Site design by LaGranda. Best view 1024x768