Super
FamiCast v.2 [ by M@jk
]
|
-=< Ogólne informacje >=-
Niejaki Scherzo uznał że nie ma sensu czekać na następną odsłonę Dream Snes`a (projekt ów
prawdopodobnie upadł na dobre) i sam się wziął za stworzenie nowego emulatora Super Nintendo
na DC. W chwili obecnej Super FamiCast v.1 (bo o nim właśnie mowa) jest na tyle grywalny iż
nadaje się już do publicznej prezentacji. A oto jak wygląda jego funkcjonalność:
* Wiele gier emulowanych z pełną prędkością z użyciem omijania klatek (frame skipping).
* Możliwość wczytania ROM`ów zarówno z CD z emulatorem jak i osobnej płyty (obsługa
podmiany)
* Dźwięk (brak synchronizacji)
* Zapisywanie stanu gry oraz ustawień emulatora na VMU
* Możliwość dowolnego ustawienia obrazu (długość/szerokość)
* Dynamiczny system odmiennych "skór" i muzyki odgrywanej w głównym menu (format ogg) -
można dodawać swoje własne
-=< Jak to uruchomić na
konsoli? >=-
Emulator w 4 formach (plain files, obrazy płyty dla nero&disc juggler oraz źródło
programu) można pobrać z poniższej strony:
http://www.sch3rz0.com/superfamicast/download.php
Jeśli jesteś w posiadaniu Plain Files, możesz dodać do katalogu
/ROMS własne romy a następnie własną metodą stworzyć selfboot`a
(znakomicie nadaje się sposób tworzenia sb od inducera). Same ROMy
mogą być zawarte zarówno na na tej samej płycie co emulator jak i
również na osbnej płycie (program posiada obsługę podmiany cd
oraz wbudowaną przeglądarkę zawartości płyty). Natomiast jeśli
korzystarz z gotowego obrazu płyty (Nero lub Disc Juggler) wówczas
jesteś zobligowany tylko do korzystania z ROM`ów z osobnej płyty.
-=< Sterowanie >=-
A oto jak wygląda przełożenie przycisków kontrolnych ze SNES`a na
pada od DC.
DC SNES
A
B
B
A
X
Y
Y
X
L Triger L
R Triger R
(W opcjach programu można dowlonie skonfigurować
sterowanie dla każdego playera)
-=< Opcje >=-
Aby powrócić w dowolnym momencie do głównego menu/opcji z
aktualnie uruchomionej gry należy wcisnąć START + lewy kierunek na
analogu.
Bilinear Filtering:
Włączając te opcje uzyskasz dużo ładniejszy obraz - wygładzone
tekstury pozbawione pikselów na krawędziach. Co ciekawe opcja nie ma
wpływu na prędkość działania gry.
Frameskip:
Auto - Daje do zrozumienia emulatorowi aby omijał klatki do tego stopnia aż
uzyska maksymalną prędkość - w istocie nie przydatne bowiem duża
prędkość nie oznacza płynnej gry a jedynie przeskoki animacji
0-5 - Liczba pomijanych klatek - najlepiej ustawic ok 2-3 jesli gra działa
zbyt wolno. Można oczywiście samodzielnie eksperymentować aby
ustawić optymalną prędkość dla danej gry.
Display Frame Rate:
Opcja ta wyświetla aktualną szybkość danej klatki podczas
emulacji. Jeśli auto-frame skiping nie jest włączonę wówczas
opcja ta wskazywać będzie cały czas tę samą liczbę, dlatego nie
jest ona prawdziwym wyznacznikiem klatek.
Auto Save SRAM:
Jeśli włączymy tą opcje, to gry obsługujące pamięc SRAM będą
kontrolowane co 30 sekund czy dokonano jakich kolwiek zmian w pamięciu
- jeśli takowe wykryje autoamtycznie zapisuje ich stan na VMU.
Enable Sound:
Włączenie dzwięku spowalnia grę do tego stopnia ze staje się ona
całkowicie nie grywalna. Dodatkowo brakuje synchronizacji.
Dokonywanie zmian w tej opcji wymaga resetu emulatora! W kolejnych odsłonach
emulatora autorzy obiecują poprawe tegoż aspektu.
Adjust Screen:
Dzięki tej opcji możesz dowolnie wycentrować obraz oraz ustawić
jego szerokość i długość.
Save Settings:
Zapisać można wszystkie ustawienia w opcjach, pozycje obrazu,
ostatnio wybrane tło itd. Ustawienie te są ładowane automatycznie
po ponownym odpaleniu emulatora.
Change Theme:
Opcja ta umożliwia zmianę wyświetlanego aktualnie tła w głównym
menu z pośród dostępnych na płycie cd.
Na koniec kilka słów o samej pracy emulatora jak wygląda jego
funkcjonalność "w praniu":
Na 20 przetestowanych gier uruchomiło się 15, większość z nich jeśli już
się odpali to nie ma żadnych błędów w grafice i po uprzednim ustawieniu
odpowiedniego frame skipping chula w pełnej prędkości (Super Mario All Stars, Front Mission PL, Final Fantasy V, Donkey Kong Country, Super Castle Vania IV, Yoshi Island, Harvest Moon, Final Fight).
Natomiast nie udało mi się zagrać w takie gry jak: Captain Tsubasa 3,4, Super Mario RPG czy Super Metroid (albo zwieszają się zaraz na początku, albo z góry traktują bsod - black screen of death
:) Aha włączenie dźwięku w chwili obecnej jest odradzane przez twórce - dlatego domyślnie dzwiek jest ustawiony na off (włączenie bardzo spowalnia każda gre).
Ogółem emulator jest bardzo stabilny i jeśli nawet gra się zwiesi
można powrócić do głównego menu. Czekam z niecierpliwością na
kolejne odsłony - bo jak na pierwszą oficjalną to jest naprawde
lepiej niż dobrze.
v.2
Zmiany:
-Dzięki źródle "CPU" (od DreamSNES`a) większość gier działa zdecydowanie szybciej (z dzwiękiem)
-Możliwość wyłączania kolejnych warstw tła oraz animowanych sprite`ów (ma wpływ na szybkość emulacji)
-Dzwięk synchronizowany z akcją na ekranie
-Zwiększanie/zmniejszanie jakości dzwięku
-Obsługa myszki
Moje spostrzeżenia:
Ta odsłona jest dużo lepsza,
odpala niemalże wszystkie gry ze SNES`a (również i te z którymi
"nie dawała rady" poprzednia wersja: Castlevania: Vampire
Kiss, Tsubasa3, Super Mario RPG czy Super Metroid). Po za tym duża część
gier działa całkiem przyzwoicie (i zarazem grywalnie) przy wyłączonym
dzwięku oraz opcji FRAMESKIP ustawionej na 1~2. Między innymi te gry
działają płynnie:
Megaman X
Megaman 9
Final Fight 3
Battle Toads & DD
Tsubasa 3
Donkey Kong Country 1,2,3
Lion King
Aladdin
Niestety w dalszym ciągu mój
ulubuiony Yoshi`s Island działa baaardzo wolno :/ niestety ku mej
rozpaczy akurat ta gra nigdy nie będzie raczej poprawnie emulowana na
DC ponieważ została stworzona w oparciu o specjalny chip SuperFX2,
który obecnie nie jest poprawnie emulowany na naszej maszynce - może
kiedyś...
Przydatne linki:
Oficjalna
strona Super Famicast
Download
(obraz Nero, DJ, SBI pack)
|