SEGA DREAMCAST SITE

DreamMSX v.0.2 [ by Rob ]


„DreamMsx czy skarpety – wybór należy do Ciebie”.

Nasza ulubiona konsola swój szybki zgon zawdzięcza między innymi szybkiemu złamaniu zabezpieczeń i możliwości korzystania z kopii zapasowych bez użycie śrubokręta i lutownicy.
To co wydawało się mrzonką, utopią ;) stało się namacalną rzeczywistością. Dziś DC odszedł do lamusa, ale nadal błyszczy i to paradoksalnie dzięki stale działającej scenie undergroundowej, która wcześniej przyczyniła się do jego upadku.
Codzienne pojawiają się produkcje garażowe, a zwłaszcza emulatory, odtwarzacze mp3 i divxów czy proste programy mającym w założeniu bawić posiadaczy DC jak np. filmiki wyświetlane na karcie pamięci. (polecam ). Swego czasu w ręce wpadł mi emulator o dziwnie brzmiącej nazwie DreamMSX. Jeśli pamiętasz czasy chwały komputerów 8 bitowych, a C64 czy ZXSpectrum wywołuje w Twojej pamięci miło spędzone chwile przed zielonym monitorem to zapewne wiesz, że MSX należy kojarzyć wlaśnie z tym okresem.
MSX to standard opracowany przez Microsoft dotyczący ówczesnej produkcji komputerów domowych. Licencje wykupiły głównie japońskie firmy :Canon, Sony, Sanyo, Toshiba, Philips czy Spectra Video ( model Spectravideo X'Press SVI-738 sprzedawany był w Polsce w Składnicy Harcerskiej i posiadał polską klawiaturę !!!!) i dlatego popularne były głównie w Japonii, Azji i Południowej Ameryce.
Specyfikacja była solidna: Procesor Zilog Z80A 3,579 MHz, pamięć: 64 kB RAM, 32 kB ROM, wbudowana stacja dyskietek 3,5'' - 360 kb ,system: MSX-DOS, CP/M v.2.2,grafika: rozdzielczość 256x192 i 16/32 kolory, tekst 80x24, 40x24,dźwięk 3 kanałowy, złącza: 2xJoy, cardridge, Centronics, RS-232C, magnetofon.
Później pojawił się nowszy standard: MSX2, który umożliwiał nawet uzyskanie 256 kolorów w specjalnych trybach i był wyposażony w 128KB rozszerzalnej pamięci.
To tyle informacji technicznych.
Przejdźmy do meritum. DreamMSX to z założenia emulator komputerów opartych na tym standardzie. Napisano na ten system wiele mniej czy bardziej udanych gier, jednak dla mnie główne znaczenie ma fakt, iż zakodowano na ten komputer Metal Gear Solid z piękną 16 kolorową grafiką, fajną muzyką i niebanalnym scenariuszem nawiązującym do późniejszych części wydanych na PSX i Ps2. A jak sprawuje się emulator. Po długim wstępie zapewne większość osób czytających ten text oczekuje pochlebnej oceny emulatora DreamMSX v.0.2 Niestety jest on kieprawy niczym tygodniowe skarpety leżące w kącie, których ponowne użycie wzbudza niechęć nadzwyczajną. Tak jest również z tym dziełem.
Szybkość emulacji jest zadowalająca, dźwięk poprawny i na tym kończą się plusy. WADY SĄ LICZNE: brak możliwości sensownego sterowania padem ( brak możliwości podłączenia klawiatury), emulacja kilkunastu pozycji, ubogie menu w trybie textowym, brak możliwości zapisu stanu itd., itd. 
Ja potraktowałem ten soft na naszego wspaniałego DC-ka jako ciekawostkę dla fanów MGS-a i Tobie też radzę przyłączyć się do mojej opini, bo wypalenie tego kodu zero-jedynkowego uznasz zapewne za nie warte funta kłaków w czasie krótkiego jego użytkowania.

DANE:
Emulator: Dreammsx v0.2
Dreammsx emulator MSX1/2 dla Dreamcasta
bazuje na kodzie fMSX 1.5 PC by Marat Fayzullin. 
Autor:Jos Kwanten.
Przetestowane przez autora: F1 Spirit, Maze of Galious, Metal Gear, Nemesis1, Nemesis2, Nemesis3, Parodius, Penant Race 1, Penguin adventure, Qbert, Vampire Killer, The Threasure of Usas, Kingsvalley II, Salamander, Gryzor, Goonies .


OCENA:

PLUSY:
- działa
- emuluje grafikę i dźwięk zadowalająco

MINUSY:
- sterowanie kiepsko rozwiązane, nie emuluje wszystkich klawiszy
- proste, ohydne menu



PS. Opinie zawarte w artykule są wytworem mojej nieco chorej wyobraźni, jeżeli ktoś się z nimi identyfikuje to tylko na własną odpowiedzialność.
Text by RoB 

Przydatne Linki:

http://www.dcemulation.com/dcemu-dreamMSX.htm

 

Copyright C 2002-2003 M@jk. Wszelkie prawa zastrzeżone. Site design by LaGranda. Best view 1024x768