Neo Geo Pocket miała w założeniach twórców (SNK) być konkurencją dla GBC,
możliwości konsolki znacznie przewyższały dziecko Nintendo (16 bitów,146 kolorów
z palety 4096, możliwość połączenia z Dreamcastem)
Niestety konsolkę
zabiła ilość wydawanych gier, było ich stanowczo za mało. O Polsce nie ma nawet
co wspominać, tu sprawę spieprzyła firma Lanser. Dziś już nie ukazują się żadne
komercyjne gry, co najwyżej garażowe produkcje. W 1999 na PC wyszedł emulator -
Ngpocket. Na Dreamcasta ukazał się port tego emulatora. Niestety pierwsza
odsłona (1.0 wydana 26.12.2000) nie doczekała się kontynuacji, a szkoda….
Po ściągnięciu romów i emulatora z netu oraz pobawieniu się trochę ze
screenami (bo w menu podczas wybierania gry widać obrazki z gry ,ale trzeba je
wcześniej zrobić albo ściągnąć gotowe z netu) w końcu wypaliłem emulator.
Pierwsze wrażenie było pozytywne: ładne menu z wyborem gier, wspomniane screeny
i boxy. Pozałączeniu gry ukazał mi się duży ekran z śmigająca grą. Byłem mile
zaskoczony z rozmiaru ekrany, co prawda nie jest to fullscreen , ale i tak obraz
jest wystarczająco rozciągnięty a należy pamiętać że ekran Neo Geo Pocket to
niespełna 3”.Pod ekranem z romem widnieje napis z nazwą gry. Nieco gorzej jest z
prędkością emulacji, co prawda nigdy Neo Geo Pocket nie miałem w rękach, ale
widać, że coś się ślimaczy. Niektóre gry chodzą szybko np. Beat Busters Dark
Arms, Pacman. Inne z błędami np. Neo Geo Cup 98 (wrr a taka super gierka),
Pocket Tenis, a część jak wspomniałem wolno np. Sonic i Metal Slug. Emulator
również nie obsługuje dźwiękuL.O zapisywaniu stany gry nie ma mowy.
Niestety nic nie wskazuję, że po 1,5 rocznym braku nowszej wersji pojawi
się następna. Więc trzeba brać co jest. Szkoda że autorze nie pomyśleli że Neo
Geo Pocket jest kompatybilne z Dreamem i niektóre gierki pozwalają min.na
zrzucenie postaci na VMU i granie w mini gierki. Gdyby trochę dopracowali to
byłaby taka możliwość, a tak można grać tylko w gry, bez dźwięku i ze średnią
prędkością. Szkoda.
Screeny i boxy
Jak wspomniałem istnieje możliwość
wstawienia do menu screenów z gry. Gotowe obrazki możemy ściągnąć z netu, albo
zrobić samemu. W tym celu załączamy emulator na PC i robimy screena ekranu,
następnie wklejamy go do programy graficznego np.Ifrana, wycinamy interesujący
nas fragment. Zmieniamy rozmiar na 160*152 i zapisujemy jako BMP.Ważne jest, aby
nazwa screeny była odpowiednikiem numeru romu. Pełny spis obsługiwanych romów
wraz z numeracją jest tutaj . Jeżeli mamy już
screeny i boxy z odpowiednimi nazwami, wrzucamy je do folderów SCREENY i BOXES.
Wypalanie
Aby wypalić selfboota ściągamy pakiecik
Suse
, odpalamy NeoPoccott DC Roms CD.bat, minimalizujemy to okno i do powstałych
folderów wrzucamy pliki do ROMS – romy, do BOXES – boxy, do SCREENY – screeny,
do IMEGES foldery CREDITS(z 10 plikami) i UI2(z 4 plikami) i luzem 6 plików .gsi
.Luzem do folderu Data wrzucamy jeszcze IP.BIN i 1ST_READ.BIN, jeżeli mamy już
wszystko przywracamy okno i naciskamy dowolny klawisz na klawierce. Teraz robi
nam się odraz DJ, który później możemy zamienić na nero przy pomocy cdi2nero
dostępnego razem z pakietem. Wypalamy w nero gotowy imane i… gotowe!
Parametry:
- Emulacja Dżwięku? Nie
- Grafika 7/10
- Sterowanie 7/10
- Prędkość emulacji: 50-90%%
Opracował: Panicz
[DOWNLOAD
NGP-v.1.0]
Artykuł pochodzi ze strony; http://emu.makii.pl/emukonsole/
i został zamieszczony za zgodą autora.