FELIETONY:
Bleem - dziś i jutro [ by Pavlik
]
|
Chyba
nie zapomnę tego dnia......
Wstałem
rano jak zwykle i myślę sobie – może by dziś znów olać
sobie studia (jak to już robiłem od 2 tygodni). Leser jestem i
tyle. I doszedłem w końcu do wniosku, że czas dziś dokończyć
H-L. Nie minęło pół godziny a już dzwoni telefon. Podniosłem
słuchawkę i słyszę znajomy głos (nie na darmo poszło te 1200
zł za telefon). Chwila koncentracji i już wiem. To M@jk siedzi
na aparacie i gada jakieś głupoty o jakimś emu PSX’a. Ja
na to lukam na zegarek i sprawdzam, czy aby to nie 1 kwiecień
– może frajera szuka?
Jeszcze
chwila rozmowy i już teleportuję się na miasto, a konkretnie do
„łukowskiej filii internetowej DCFANS” (sklep
internetowy – mają stałe J
).
Po
szybkim wytłumaczeniu znajomemu „o ćo hoci” i ściągnięciu
image’u udałem się do poczekalni, – czyli na miasto,
(bo znajomy tam tylko pracuje i w dodatku był akurat szefo). Po
20 minutach spacerku wracam do sklepu i odbieram płytkę z
wypalonym obrazem. Wpadam do domu jak szalony (nie mówiąc już o
drodze powrotnej) i odpalam bleem’a. Tak się składa, że w
tygodniu miałem wziąć oryginalnego Bleemcast’a do GT2, więc
przygotowaną płytkę z Gran Turismo 2 już miałem.
Odpalam...... i co? - działa !!! - i to jak !!!
Ten
pajac, od PSCX’a to już chyba się załamał, bo jego
strona się nie otwiera. A może on sam w tym po części maczał
palce. A może SONY go porwało? A może dupa zjadła gówno?
Jedno jest pewne - nie wiadomo! Tyle tytułem wstępu.
Natychmiast zaczęły powstawać listy kompatybilności.
Po
przejrzeniu największej mogę stwierdzić, iż duży odsetek gier
nie chodzi, (o czym później), ale też sporo działa –
czasem idealnie, innym razem kaszanią się tekstury lub nie ma
pewnych dźwięków (albo w ogóle ich nie ma lub są zniekształcone).
Dlatego postanowiłem sporządzić listę
gier, które chodzą – nie tak – są do grania:
Ace
Combat 2 i 3
Alladyn
Apocalypse
Asteroids
Atlantis
Blade
C12
C 3 Racing
C&C Retaliation
Castrol Honda Superbike
Chaos Break
Chase the express
Chocobo Racing
Crash Bash
Crash Team Racing
Critical Blow
Croc
Crypt Ciller
Deathtrap Dungeon
Dragon Seeds
Driver 2
Echo nights
Einchander
Epidemic
Exhumed
Frogger
G-Police
Galerians
Gran Turismo
Gran Turismo 2
Grind Session
Hercules
Hogo Frog
Hot Shots Golf
Hugo
Incredible Crisis
Independence Day
Inteligent Cube
Internal Section
International Track & Field 2000 – the best olimpiada
Iss Pro Evolution ‘98
Iss Pro Evolution
Iss Pro Evolution 2
King’s Field 1 & 2
Klonoa
Legend of Mana
Machine Hunter
Magic Carpet
Max Power Racing
MDK
Medievil 1 & 2
MGS VR Mission
Mighty Hits Special
MLB 2000 i 2001
Monster Inc.
Mortal Kombat Trilogy
Mortal Kombat – Special forces
Moto Racer 2
N2O
Nanotek Warrior
Nightmare Creatures
Omega Boost – jak dla mnie killer!
One
Pacman World
Panzer Bandit
Parappa the raper
Pepsi Man
Planet of the Apes
Power Shovel
Pro Evolution Soccer
Pro Evolution Soccer 2
Quake 2
R-Type Delta – następny killer
Ray Crisis
Ridge Racer type 4
Robotron X
Roll Away
Rollcage
Silent Bomber
Spiderman 1 & 2
Sports Car GT
Spyro 1 & 2
Strikers 1945
Summon night 2
Supersonic Racers
Tai’Fu
Tales of Eternia
Tales of Fantasia
Tarzan
Tenchu
Test Drive Off Road 3
The Incredible Hulk
The Mummy
Tony Hawks Pro Skater 3
Tony Hawks Pro Skater 4
Thrash: Skate & destroy
Toca 2
Tommi Makkinen Rally
Toy Story Racer
Vagrant Story
Vampire Hunter D
Victory Boxing 2
Warcraft 2
Woody Woodpecker Racing
WU-TANG: Taste the Pain
WWF Attitiude
WWF Warzone
Xena
Xenogears
Xerious 3D/G+
Ta lista powstała na
podstawie zachodniego forum (naszego tu nie uwzględniałem),
– dlatego też nie mam do końca pewności, co do zgodności
do rzeczywistego stanu. Czasami zdarzyć się może, iż jedna
wersja tej samej gry chodzi a druga nie, dlatego polecam, aby
sprawdzać wszystkie gry – nieważne czy już była na forum
z „dopiskiem nie chodzi”, – bo może się okazać
inaczej.
[dobra a tu macie poniżej
krótką uzupełniającą powyższą listę gier „nadających
się do szarpania” uwzględniając nasze Forum –
przyp. M@jk]
Civilization
Captain Tsubuas: New Legend
Dune 2000
Final Fantasy Origins (1)
Mortal Kombat Mythologies
Pepsi
Man
Silent Hill
Tenchu 2
Tom & Jerry
Spotkałem
się z wypowiedziami na naszym forum, iż ten emu jest do bani.
Nie
zgodzę się z tym. Ten emulator jest wg. mnie jednym z
najlepszych emu psx’a w historii. Oceniają go wziąłem pod
uwagę konkurencję w postaci emulatorów na PC oraz średnią
szybkość procesorów kompów w polskich domach, (czyli gdzieś
800 MHz), bo od tego przede wszystkim zależy prędkość
emulacji, rozdzielczość, płynność czy w końcu jakość
tekstur.
Jeśli
dodatkowo wziąć pod uwagę kolejność nowszych wersji.....
(Nasza jest pierwsza)....To jednym słowem GIT – przy założeniu,
że... Będą następne wersje BLEEM’a. (Nie zapominajmy, że
Bleemcast jest tylko i wyłącznie portem PeCetowego odpowiednika
opierającym się na tym samym kodzie źródłowym!, Dlatego osobiście
uważam, że najlepszym emu PSX`a jest bez dwóch zdań EPSXE -
przyp. M@jk)
Obecne
problemy utrudniają trochę grę.
Pierwszy
z nich jest to brak możliwości zapisania stanu gry.
Oryginalne
odpowiedniki Bleemcast’a też tu nic nie pomogą, bo po
prostu takiej opcji nie ma w programie. Sam z początku próbowałem
najrozmaitszych sposobów (m.in. z save’em Q1DC), ale bez
rezultatów.
Prostym
i w sumie najłatwiejszym sposobem będzie chyba SAVE STATE a nie
emulacja karty DC na PSX.
Następnym problemem, który
czasami uniemożliwia granie nawet „w the best”
emulowane tytuły to brak pełnej emulacji pada. Brakuje tu 5
przycisków – L2, R2, Select oraz mało ważne L3 i R3 (dualshock).
Po
części ten problem można rozwiązać. Pad JOYTECH,’u ( który
można kupić w sklepie – www.exerion.pl - za
grosze ) emuluje przyciski L2 i R2, których odpowiednikami są
dodatkowe przyciski (których nie znajdziecie na oryginalnym
padzie) C i Z.
Pozostaje
właściwie tylko Select – bez odpowiednika w padzie
JOYTECH’u, a i wibracje też podobno nie chodzą.
Z
kolei 3 problem to brak multiplayera.
Konsola
rozpoznaje tylko 2 pady – niezależnie od ilości ich wtykniętych
do slotów. Może nie być żadnego pada podłączonego a i tak
podświetlone będą dwa. Nie jest to problem bardzo ważny no, bo
kto jest posiadaczem 4 padów do DC. (wiesz mi Paweł że jest
sporo takich osób, a po za tym zawsze warto zaproście do domu
jakiegoś dc_fan`a… i mamy komplet.)
Czwarty
problem to tekstury.
Niektóre
gry chodzą z idealną prędkością, ale to nie zawsze idzie w
parze z nakładaniem tekstur. Przykładami są tu chyba wszystkie
przygodówki CAPCOMU, których produkcja opiera się na takim
samym systemie.
Ale
bleem (jeszcze) nie rozpoznaje tej drogi programowania.
Przedstawia
się to jako brak większości tekstur ( budynki, chodniki, zieleń
– no prawie całość – wyjątkami są tu niektóre
elementy – drabinki, wysepki zieleni czy apteczki).
Jeśli
jestem już przy teksturach to warto wspomnieć o trybie 2 players.
Emu
kiepsko rozpoznaje granicę horyzontalną lub wertykalną (zależy,
jaką wybierzemy) w ścigałkach. Krótko mówiąc elementy
otoczenia (góry, wzniesienia czy nawet ulice potrafią się
wsadzić na ekran drugiemu na split screenie.
Warto
wspomnieć, iż problemy z teksturami lub ubytki audio to tylko po
części wina bleem’a. Jest to problem natury
hardware’owej – w deceku jest czytnik o prędkości
tylko12X. Dla porównania sprawdźcie jak wyrabia się emulowana
gra na PC podczas odczytu z CD-ROM’u i z obrazu ISO. Różnice
są widoczne nawet przy prędkości czytnika 48X. (No
dobrze…, ale przecież PSX
miał czytnik czytający z prędkością 1x/2x – przyp.M@jk)
Wyciągając
wnioski z powyższych problemów można stwierdzić, że emulowane
gry dzielą się na 3 zasadnicze grupy:
·
dobrze
emulowane – gry chodzące idealnie, prawie idealnie, czasami
z problemami audio lub trochę kaszaniącymi się teksturami,
·
słabo
emulowane – mała prędkość emulacji i/lub brak przycisków
(L2, R2, Select), które są wymagane w grze, a konfiguracja na
istotne zmiany nie pozwala.
·
gry nie
chodzące – zazwyczaj ruskie rip’y i część gier z
PAL/NTSC switchami, kiepsko złożone gry i demówki,
Co,
kto i gdzie?
Skąd
się wziął emulator?
Czy został wykradziony, czy może też udostępniony? A może to
był odwet za sprawy sądowe z SONY. Tutaj można sobie gdybać.
Natomiast
krążą plotki, że to jest niedokończona wersja bleem”a
– który miał emulować większą ilość gier. Bo jak wytłumaczyć
nie chodzącego MGS’a (wersja oryginalna do MGS jest –
więc jakieś zaczątki emulacji na pewno były już w tym stadium
zhakowanego emulatora). Takich projektów było trzy. Ten obecny
odpowiedzialny jest chyba za racery. Przynajmniej tak mi się
wydaje, bo z nimi najlepiej sobie radzi. Jeśli dobrze kombinuję
to niedługo należy się spodziewać (pomijając niepewne wydanie
ulepszonej wersji teraźniejszego Bleem’a) tych dwóch
pozostałych emu obsługujących inne gry. A może jest to tylko
fikcja.
Chciałem się czegoś dowiedzieć od zagranicznych znajomych, (bo
jak zapewne wiecie zachodnie serwisy internetowe – w tym
największy o emulacji na DC – MILCZĄ!) Więc postanowiłem
wysłać szereg maili do nich jednakowej treści – oto ona:
From:
pavlikdc@o2.pl
To: contact_thegypsy@hotmail.com & james@sumners.ath.cx
Date:
Wed, 2 Apr 2003 08:20:38 +0100
I am an editor of (only one working polish DC site)www.dcfans.prv.pl
- www.czechy.com.pl/dc
Sorry - if You find some bugs - my english is on poor level - I
I have a request for You.
Do You seen hacked bleem (for Psx games).
Ofcourse You do!!!
You can find Bleem in SBI format on my site
Do You know people - who created this bleem for DC? - this
question is not important for me.This
is important !!! Are they work on new version of bleem? I have
tested about 50 games ( lots of them don't work). I have created (with
my main editor & polish DC owners) List of compatibility
on our forum.
Polish
Dc owners are happy!!! Speed emulation is OK but there is problem
with textures. First problem is pad configuration.There
isn't 3 important buttons (L2, R2 & select). Some
games work very good - but is no game without this 3 buttons. Examples:
Silent
Hill Power
Showel Spider
Man 2 - there is one way - kind mode configuration Second
problem is SAVE. Format DC memory card with Bleemcast (MGS, GT2,
Tekken 3) don't work. There
isn't option save in bleem. If
You don't know those people or if they don't work on bleem - can You
create new pad configuration & save (the best option is snap save).
I know You can. My idea is: (for pad configuration) Steering
- Analog stick D-pad down - select button D-pad left - L2 D-pad up
- R2 ( L2 & R2 are sometimes used both - there is no game if
they are located
far) Rest
is good locate.Please
answer me!!!
(“You
can find Bleem in SBI format on my site” – Pavlik tej,
nie wiedziałem że to twoja strona?!;)
Oto
odpowiedź pierwszego (krótka i treściwa):
I
do not deal with warez.
A
tu odpowiedź autora popularnego GYP PLAY’a:
Sorry,
but I have nothing to do with the release of the pirated Bleem -
nor do I have any plans to work on it.
Krótko mówiąc
scena nie maczała w tym palców i maczać nie będzie, a szkoda,
bo oni by go mogli ładnie dopasić.
Nie wiem
na co stać ludzi odpowiedzialnych za wypuszczenie zhakowanego
Bleem’a . Pozostaje czekać i szukać na nacie. A ile czekać?
Do wakacji – wtedy stworzymy petycję – a ja wyślę ją
do odpowiedniej osoby.
Bleemcast
jest w pewnym sensie rekompensatą za krzywdę wyrządzoną przez
(pośrednio) przez SEGĘ oraz (bezpośrednio) przez innych
developerów, którzy posrali w gacie niczym mali chłopcy.
Brawa za
odwagę dla wydawcy serii King of Fighters (czyli Playmore –
przyp. M@jk) i TREASURE za IKARUGĘ !!!
Tym miłym
akcentem Pavlik żegna was i oczekuje na ewentualne pytania
pod pavlikdc@o2.pl
ps. Szykujcie się na KATAN DC 17-tego tego
miesiąca.
Zdaniem M@jk`a...
Sprawa tego „emulatora” jest dość
skomplikowana…, trudno jednoznacznie coś powiedzieć. Bo
tak naprawdę nikt się do niego nie przyznaje (dobra to ja go
zrobiłem – hehe!) i nikt nie ma również najmniejszej
ochoty go udoskonalać. Najbardziej prawdopodobną wersją
zaistniałych wydarzeń jest fakt trwających niegdyś prac nad
Bleemcast`em, który miał odpalać wszystkie gry, jak zapewne się
można domyśleć autorzy sami porzucili ten projekt koncentrując
się na wydawaniu specjalnych „pack`ów” dla każdej
gry z osobna, – dzięki czemu jakość emulacji danej gry była
bardziej dopieszczona – niestety kosztem kieszeni graczy. W
to wszystko wmieszało się kolejny raz Sony i tam razem
skutecznie likwidując na zawsze projekty związane z emulacją
Playstation (rzekomo szerzących piractwo). Jednak pliki tak łatwo
nie giną i podobnie jak Half-Life – Bleemcast również
pojawił się „ni stąd ni zowąd” nieźle mieszając
w głowach wielu graczy… Dlatego też wydaje mi się że
Bleemcast na którym dane nam jest teraz testować kolejne gry z
PSX`a jest po prostu „wykradzionym” nigdy nie dokończonym
projektem firmy Bleem – jednak myślę że ktoś, gdzieś,
kiedyś się weźmie za wypuszczenie bardziej dopieszczonej
wersji, jeśli jest to w ogóle możliwe.
|