SEGA DREAMCAST SITE

FELIETONY:
Bleem - dziś i jutro [ by
Pavlik ]


Chyba nie zapomnę tego dnia......

Wstałem rano jak zwykle i myślę sobie – może by dziś znów olać sobie studia (jak to już robiłem od 2 tygodni). Leser jestem i tyle. I doszedłem w końcu do wniosku, że czas dziś dokończyć H-L. Nie minęło pół godziny a już dzwoni telefon. Podniosłem słuchawkę i słyszę znajomy głos (nie na darmo poszło te 1200 zł za telefon). Chwila koncentracji i już wiem. To M@jk siedzi na aparacie i gada jakieś głupoty o jakimś emu PSX’a. Ja na to lukam na zegarek i sprawdzam, czy aby to nie 1 kwiecień – może frajera szuka? 

Jeszcze chwila rozmowy i już teleportuję się na miasto, a konkretnie do „łukowskiej filii internetowej DCFANS” (sklep internetowy – mają stałe J ).

Po szybkim wytłumaczeniu znajomemu „o ćo hoci” i ściągnięciu image’u udałem się do poczekalni, – czyli na miasto, (bo znajomy tam tylko pracuje i w dodatku był akurat szefo). Po 20 minutach spacerku wracam do sklepu i odbieram płytkę z wypalonym obrazem. Wpadam do domu jak szalony (nie mówiąc już o drodze powrotnej) i odpalam bleem’a. Tak się składa, że w tygodniu miałem wziąć oryginalnego Bleemcast’a do GT2, więc przygotowaną płytkę z Gran Turismo 2 już miałem. Odpalam...... i co? - działa !!! - i to jak !!!

Ten pajac, od PSCX’a to już chyba się załamał, bo jego strona się nie otwiera. A może on sam w tym po części maczał palce. A może SONY go porwało? A może dupa zjadła gówno? Jedno jest pewne - nie wiadomo! Tyle tytułem wstępu.

Natychmiast zaczęły powstawać listy kompatybilności.

Po przejrzeniu największej mogę stwierdzić, iż duży odsetek gier nie chodzi, (o czym później), ale też sporo działa – czasem idealnie, innym razem kaszanią się tekstury lub nie ma pewnych dźwięków (albo w ogóle ich nie ma lub są zniekształcone).

Dlatego postanowiłem sporządzić listę gier, które chodzą – nie tak – są do grania:

Ace Combat 2 i 3
Alladyn
Apocalypse
Asteroids
Atlantis
Blade

C12

C 3 Racing

C&C Retaliation

Castrol Honda Superbike
Chaos Break
Chase the express
Chocobo Racing
Crash Bash
Crash Team Racing
Critical Blow
Croc
Crypt Ciller
Deathtrap Dungeon
Dragon Seeds
Driver 2
Echo nights
Einchander
Epidemic
Exhumed
Frogger
G-Police
Galerians
Gran Turismo
Gran Turismo 2
Grind Session
Hercules
Hogo Frog
Hot Shots Golf
Hugo
Incredible Crisis
Independence Day
Inteligent Cube
Internal Section 
International Track & Field 2000 – the best olimpiada
Iss Pro Evolution ‘98
Iss Pro Evolution
Iss Pro Evolution 2
King’s Field 1 & 2
Klonoa
Legend of Mana
Machine Hunter
Magic Carpet
Max Power Racing
MDK
Medievil 1 & 2
MGS VR Mission
Mighty Hits Special
MLB 2000 i 2001
Monster Inc.
Mortal Kombat Trilogy
Mortal Kombat – Special forces
Moto Racer 2
N2O
Nanotek Warrior
Nightmare Creatures 

Omega Boost – jak dla mnie killer!

One
Pacman World
Panzer Bandit
Parappa the raper
Pepsi Man
Planet of the Apes
Power Shovel
Pro Evolution Soccer
Pro Evolution Soccer 2
Quake 2

R-Type Delta – następny killer
Ray Crisis

Ridge Racer type 4
Robotron X
Roll Away
Rollcage
Silent Bomber
Spiderman 1 & 2
Sports Car GT
Spyro 1 & 2
Strikers 1945
Summon night 2
Supersonic Racers
Tai’Fu
Tales of Eternia
Tales of Fantasia
Tarzan
Tenchu
Test Drive Off Road 3
The Incredible Hulk
The Mummy
Tony Hawks Pro Skater 3
Tony Hawks Pro Skater 4
Thrash: Skate & destroy
Toca 2
Tommi Makkinen Rally
Toy Story Racer
Vagrant Story
Vampire Hunter D
Victory Boxing 2

Warcraft 2

Woody Woodpecker Racing
WU-TANG: Taste the Pain
WWF Attitiude
WWF Warzone
Xena
Xenogears
Xerious 3D/G+

Ta lista powstała na podstawie zachodniego forum (naszego tu nie uwzględniałem), – dlatego też nie mam do końca pewności, co do zgodności do rzeczywistego stanu. Czasami zdarzyć się może, iż jedna wersja tej samej gry chodzi a druga nie, dlatego polecam, aby sprawdzać wszystkie gry – nieważne czy już była na forum z „dopiskiem nie chodzi”, – bo może się okazać inaczej.

[dobra a tu macie poniżej krótką uzupełniającą powyższą listę gier „nadających się do szarpania” uwzględniając nasze Forum – przyp. M@jk]

Civilization
Captain Tsubuas: New Legend
Dune 2000
Final Fantasy Origins (1)

Mortal Kombat Mythologies
Pepsi Man
Silent Hill
Tenchu 2
Tom & Jerry

Spotkałem się z wypowiedziami na naszym forum, iż ten emu jest do bani.

Nie zgodzę się z tym. Ten emulator jest wg. mnie jednym z najlepszych emu psx’a w historii. Oceniają go wziąłem pod uwagę konkurencję w postaci emulatorów na PC oraz średnią szybkość procesorów kompów w polskich domach, (czyli gdzieś 800 MHz), bo od tego przede wszystkim zależy prędkość emulacji, rozdzielczość, płynność czy w końcu jakość tekstur.

Jeśli dodatkowo wziąć pod uwagę kolejność nowszych wersji..... (Nasza jest pierwsza)....To jednym słowem GIT – przy założeniu, że... Będą następne wersje BLEEM’a. (Nie zapominajmy, że Bleemcast jest tylko i wyłącznie portem PeCetowego odpowiednika opierającym się na tym samym kodzie źródłowym!, Dlatego osobiście uważam, że najlepszym emu PSX`a jest bez dwóch zdań EPSXE - przyp. M@jk)

Obecne problemy utrudniają trochę grę.

Pierwszy z nich jest to brak możliwości zapisania stanu gry.

Oryginalne odpowiedniki Bleemcast’a też tu nic nie pomogą, bo po prostu takiej opcji nie ma w programie. Sam z początku próbowałem najrozmaitszych sposobów (m.in. z save’em Q1DC), ale bez rezultatów.

Prostym i w sumie najłatwiejszym sposobem będzie chyba SAVE STATE a nie emulacja karty DC na PSX.

Następnym problemem, który czasami uniemożliwia granie nawet „w the best” emulowane tytuły to brak pełnej emulacji pada. Brakuje tu 5 przycisków – L2, R2, Select oraz mało ważne L3 i R3 (dualshock).

Po części ten problem można rozwiązać. Pad JOYTECH,’u ( który można kupić w sklepie – www.exerion.pl - za grosze ) emuluje przyciski L2 i R2, których odpowiednikami są dodatkowe przyciski (których nie znajdziecie na oryginalnym padzie) C i Z.

Pozostaje właściwie tylko Select – bez odpowiednika w padzie JOYTECH’u, a i wibracje też podobno nie chodzą.

Z kolei 3 problem to brak multiplayera.

Konsola rozpoznaje tylko 2 pady – niezależnie od ilości ich wtykniętych do slotów. Może nie być żadnego pada podłączonego a i tak podświetlone będą dwa. Nie jest to problem bardzo ważny no, bo kto jest posiadaczem 4 padów do DC. (wiesz mi Paweł że jest sporo takich osób, a po za tym zawsze warto zaproście do domu jakiegoś dc_fan`a… i mamy komplet.)

Czwarty problem to tekstury.

Niektóre gry chodzą z idealną prędkością, ale to nie zawsze idzie w parze z nakładaniem tekstur. Przykładami są tu chyba wszystkie przygodówki CAPCOMU, których produkcja opiera się na takim samym systemie.

Ale bleem (jeszcze) nie rozpoznaje tej drogi programowania.

Przedstawia się to jako brak większości tekstur ( budynki, chodniki, zieleń – no prawie całość – wyjątkami są tu niektóre elementy – drabinki, wysepki zieleni czy apteczki).

Jeśli jestem już przy teksturach to warto wspomnieć o trybie 2 players.

Emu kiepsko rozpoznaje granicę horyzontalną lub wertykalną (zależy, jaką wybierzemy) w ścigałkach. Krótko mówiąc elementy otoczenia (góry, wzniesienia czy nawet ulice potrafią się wsadzić na ekran drugiemu na split screenie.

Warto wspomnieć, iż problemy z teksturami lub ubytki audio to tylko po części wina bleem’a. Jest to problem natury hardware’owej – w deceku jest czytnik o prędkości tylko12X. Dla porównania sprawdźcie jak wyrabia się emulowana gra na PC podczas odczytu z CD-ROM’u i z obrazu ISO. Różnice są widoczne nawet przy prędkości czytnika 48X. (No dobrze…, ale przecież  PSX miał czytnik czytający z prędkością 1x/2x – przyp.M@jk)

Wyciągając wnioski z powyższych problemów można stwierdzić, że emulowane gry dzielą się na 3 zasadnicze grupy:

 

·        dobrze emulowane – gry chodzące idealnie, prawie idealnie, czasami z problemami audio lub trochę kaszaniącymi się teksturami,

 

·        słabo emulowane – mała prędkość emulacji i/lub brak przycisków (L2, R2, Select), które są wymagane w grze, a konfiguracja na istotne zmiany nie pozwala.

 

·        gry nie chodzące – zazwyczaj ruskie rip’y i część gier z PAL/NTSC switchami, kiepsko złożone gry i demówki,

 

Co, kto i gdzie? Skąd się wziął emulator? Czy został wykradziony, czy może też udostępniony? A może to był odwet za sprawy sądowe z SONY. Tutaj można sobie gdybać.

Natomiast krążą plotki, że to jest niedokończona wersja bleem”a – który miał emulować większą ilość gier. Bo jak wytłumaczyć nie chodzącego MGS’a (wersja oryginalna do MGS jest – więc jakieś zaczątki emulacji na pewno były już w tym stadium zhakowanego emulatora). Takich projektów było trzy. Ten obecny odpowiedzialny jest chyba za racery. Przynajmniej tak mi się wydaje, bo z nimi najlepiej sobie radzi. Jeśli dobrze kombinuję to niedługo należy się spodziewać (pomijając niepewne wydanie ulepszonej wersji teraźniejszego Bleem’a) tych dwóch pozostałych emu obsługujących inne gry. A może jest to tylko fikcja.

Chciałem się czegoś dowiedzieć od zagranicznych znajomych, (bo jak zapewne wiecie zachodnie serwisy internetowe – w tym największy o emulacji na DC – MILCZĄ!) Więc postanowiłem wysłać szereg maili do nich jednakowej treści – oto ona:

From: pavlikdc@o2.pl
To: contact_thegypsy@hotmail.com & james@sumners.ath.cx
Date: Wed, 2 Apr 2003 08:20:38 +0100

I am an editor of (only one working polish DC site)www.dcfans.prv.pl - www.czechy.com.pl/dc
Sorry - if You find some bugs - my english is on poor level - I
I have a request for You.
Do You seen hacked bleem (for Psx games).
Ofcourse You do!!!
You can find Bleem in SBI format on my site
Do You know people - who created this bleem for DC? - this question is not important for me.This is important !!! Are they work on new version of bleem? I have tested about 50 games ( lots of them don't work). I have created (with my main editor & polish DC owners) List of compatibility on our forum.

Polish Dc owners are happy!!! Speed emulation is OK but there is problem with textures. First problem is pad configuration.There isn't 3 important buttons (L2, R2 & select). Some games work very good - but is no game without this 3 buttons. Examples: Silent Hill Power Showel Spider Man 2 - there is one way - kind mode configuration Second problem is SAVE. Format DC memory card with Bleemcast (MGS, GT2, Tekken 3) don't work. There isn't option save in bleem. If You don't know those people or if they don't work on bleem - can You create new pad configuration & save (the best option is snap save). I know You can. My idea is: (for pad configuration) Steering - Analog stick D-pad down - select button D-pad left - L2 D-pad up - R2 ( L2 & R2 are sometimes used both - there is no game if they are located far) Rest is good locate.Please answer me!!!

(“You can find Bleem in SBI format on my site” – Pavlik tej, nie wiedziałem że to twoja strona?!;)

Oto odpowiedź pierwszego (krótka i treściwa):

I do not deal with warez.

A tu odpowiedź autora popularnego GYP PLAY’a:

Sorry, but I have nothing to do with the release of the pirated Bleem - nor do I have any plans to work on it.

Krótko mówiąc scena nie maczała w tym palców i maczać nie będzie, a szkoda, bo oni by go mogli ładnie dopasić.

Nie wiem na co stać ludzi odpowiedzialnych za wypuszczenie zhakowanego Bleem’a . Pozostaje czekać i szukać na nacie. A ile czekać? Do wakacji – wtedy stworzymy petycję – a ja wyślę ją do odpowiedniej osoby.

 

Bleemcast jest w pewnym sensie rekompensatą za krzywdę wyrządzoną przez (pośrednio) przez SEGĘ oraz (bezpośrednio) przez innych developerów, którzy posrali w gacie niczym mali chłopcy.  
Brawa za odwagę dla wydawcy serii King of Fighters (czyli Playmore – przyp. M@jk) i TREASURE za IKARUGĘ !!!  
Tym miłym akcentem Pavlik żegna was i oczekuje na ewentualne pytania
pod pavlikdc@o2.pl

ps. Szykujcie się na KATAN DC 17-tego tego miesiąca.

 

Zdaniem M@jk`a...

Sprawa tego „emulatora” jest dość skomplikowana…, trudno jednoznacznie coś powiedzieć. Bo tak naprawdę nikt się do niego nie przyznaje (dobra to ja go zrobiłem – hehe!) i nikt nie ma również najmniejszej ochoty go udoskonalać. Najbardziej prawdopodobną wersją zaistniałych wydarzeń jest fakt trwających niegdyś prac nad Bleemcast`em, który miał odpalać wszystkie gry, jak zapewne się można domyśleć autorzy sami porzucili ten projekt koncentrując się na wydawaniu specjalnych „pack`ów” dla każdej gry z osobna, – dzięki czemu jakość emulacji danej gry była bardziej dopieszczona – niestety kosztem kieszeni graczy. W to wszystko wmieszało się kolejny raz Sony i tam razem skutecznie likwidując na zawsze projekty związane z emulacją Playstation (rzekomo szerzących piractwo). Jednak pliki tak łatwo nie giną i podobnie jak Half-Life – Bleemcast również pojawił się „ni stąd ni zowąd” nieźle mieszając w głowach wielu graczy… Dlatego też wydaje mi się że Bleemcast na którym dane nam jest teraz testować kolejne gry z PSX`a jest po prostu „wykradzionym” nigdy nie dokończonym projektem firmy Bleem – jednak myślę że ktoś, gdzieś, kiedyś się weźmie za wypuszczenie bardziej dopieszczonej wersji, jeśli jest to w ogóle możliwe.

 

Copyright C 2002-2003 M@jk. Wszelkie prawa zastrzeżone. Site design by LaGranda. Best view 1024x768