FELIETONY:
O plikcah... [ by Pavlik
]
|
O tym, że grsa składa się z plików każdy zapewne wie.
Ale z jakich, co i dlaczego to zapewne nieiwlu z was ma jakieś pojęcie.
I właśnie dlatego powstał ten faq, który pozwoli wam zaznajomić się tochę z różnymi rodzajami plików zawartych w grach na
makarona.
Zaczynamy od plików binarnych:
1st_read.bin oraz Ip.bin są to pliki startowe gry. Konsola zaraz po włączeniu odpala Ip.bin w którym są zawarte podstawowe informacje na temat plików oraz polecenie przejścia na plik 1st_read.bin (plik ten można uznać za odpowiednik komputerowego EXE zaś Ip.bin jest czymś w rodzaju autostartu który automatycznie odpala grę). Autostart występuje tylko przy oryginałach a to dlatego że plik IP jest w miejscu (w ścierzce audio - zresztą jako niewidoczny ponieważ on ją tworzy ) dokładnie wyznaczonym dla konsoli.
Na piratach sprawa ma się zupełnie inaczej : ścieżka audio jest w zupełnie innym miejscu i dlatego konsola resetuje się przy każdorazowym
"kliknięciu" na ikoną odpowiedzialną za uruchomienie gry.
Dochodzi do tego jeszcze sprawa innego systemu tłoczenia oryginalnych płytek
GD-Rom.
Nie zawsze oryginalna gra ( a w zasadzie jej pliki ) są ułożone w pożądku alfabetycznym (tak jak to robi
NERO) i dlatego piraty potrafią się tak długo wczytywać ( inne jest rozmieszczenie plików). Czasami wychodzą większe problemy taki jak nienadążanie czytnika podczas wczytywania gry. Ładnie jest to przedstawione w DOA2 - przycinają się
filmiki.
Ale dobra - wracamy do tych plików..
Pozostałe pliki binarne są to pliki w których zawarta jest gra właściwa. Może się zdarzyć że zamiast binarii będzie to exe - nie, nie odpalicie tego na
kompie. Plik jest wykonywalny tylko na Windowsie CE.
Następnie przyjżyjmy się plikom *.pvr
Są topliki które po prostu trzeba nazwać menusami. Z takiego pliku konsola odczytuje menu główne, opcje i inne tego typu sprawy.
Pliki multimedialne:
Pliki audio - są zachowane w postaci plików z rozszerzeniem *.dsb
*.snd *.afs lub po prostu nagrane jako audio.
Filmiki z gry możemy odnależć w plikach *.sfd. Jest to format utwożony tylko i wyłącznie dla potrzeb DC.
MPEG Sofdec Data - bo taka jego jest pełna nazwa - skłda się z pliku
*.snd(audio) oraz *.mov1(czy jakoś - video) który jest rozpoznawalny na kompie ( mówię o tym *.mov1 ) ponieważ był plikiem starego windowsa (bodajże 3.11).
Wszelkiego rodzaju obrazy, rysunki zawarte są w plikach typu:
*.png, *.pmg, *.bmp, *.img
Pliki pomocnicze :
Są to pliki z rozszerzeniami:
*.mt7, *.mvs, *.drv, *.pak, *.qz
Oczywiście wszystkich tutaj nie sposób wymienić......
Zawierają się w nich realtimowe wstawki, intra i tego typu rzeczy.
Czasami zdarzyć się może że znajdziemy pliki typu *.emu.
Są to emulatory gier - przykładem jest tu SHENMUE oraz HANG ON (który jest przykładem binarnym jako plik obrazu starszej emulowanej gry).
Można znależć czasami folder WinCE a w nim pliki typu *.dll lub
*.ttf które są ( powiem po pecetowemu ) pluginami. Mogą to być ikony lub czcionki używane w grze.
Przeważnie każda gra posiada swoją przeględarkę internetową.
Jeśli tak jest to możecie znależć także tam strony internetowe
*.htm lub *.html.
I to by było tyle na temat plików zawartych w grze. Żeby dowiedzieć się czegoś więcej potrzebny jest devkit lub ten stary win który podobno jest kompatybilny z Windowsem makaronowym w 60 procentach.
ps.Nie mam własnego kompa, poza tym przerobiłem litery na ściągniętj stronce dcfans na żółte - zajęło mi to 2 godziny - żeby były widoczne na dece - i co....działa!!!)
teraz wasza kolej drodzy czytelnicy ( i nie tylko ) aby namówić
M@jka na chociażby zmianę koloru liter. Bo co to za strona o dece - jak na dece nic nie widać.................echh
pavlikdc@o2.pl
|
|