SEGA DREAMCAST SITE

FELIETONY:
Konsola - zabawka w techno klimacie? [ by
Dominique ]


Konsole - zwane grami telewizyjnymi, komputerami do grania lub coraz częściej domowymi centrami rozrywki. Co kryje się pod tajemniczym określeniem, który ma niewiele wspólnego z panelem kontrolnym urządzenia w fabryce? Jak dużo nowoczesna rozrywka w postaci elektronicznych gier ma wspólnego z kulturą techno? 

Wstępniak >
Konsole - zwane kiedyś "grami telewizyjnymi" to w zasadzie komputery, przeznaczone generalnie tylko do jednego zadania - rozrywki, w postaci gier. Pomysł konsoli do podłączonej do telewizora pozwalającej pograć w gry, do dziś niewiele się zmienił. Zmienia się natomiast jakość rozrywki. Ale co w tym, takiego szczególnego, skoro na komputerze też można grać. Odpowiedź kryje się w zamieszaniu, które tworzy się przy komputerze; Ustawienia, Windows'y, programy, wpatrywanie się w mały monitor, nawet klawiatura działa na wielu potencjalnych graczy odstraszająco. Konsole są tworzone po to, by bawić; to inna jakość. Siedząc sobie wygodnie w fotelu przed telewizorem, w dłoni trzymamy joystick bądź joypad i po prostu gramy... Konsole służą tylko jednemu - graniu!. 
Historia tego typu urządzeń ma już dobre dwadzieścia lat. Konsole rozwijały się, wraz z niesamowitym postępem technologii komputerowych. Kiedyś przed laty gra wyglądała mniej więcej tak: dwie kreseczki odbijają punkt, kto nie odbije ten przegrywa... ( gra "Pong"). Dziś takie obrazki to przeszłość, nowoczesne konsole pozwalają grać w gry, które technologicznie są bardziej zaawansowane niż większość gier na komputerach. Grafika w nowoczesnych grach na konsole często tworzona jest przez profesjonalistów z branży filmowej. Scenariusze i pomysły na gry pochodzą z pierwszoligowych autorów SF oraz najbardziej znanych filmów dużego ekranu (np. dziesiątki gier Star Wars). Przy pomocy konsol można grać w gry sieciowe, gdzie przeciwnikiem nie jest już "sztuczna inteligencja procesora" ale człowiek oddalony o kilka tysięcy, a najwyżej kilkaset kilometrów. Dziś konsole stają się multimedialnymi kombajnami, nie tylko do gier, ale także do DVD, muzyki i Internetu. 
W latach '90 popularne były konsole 8bitowe, które potem wyparły szybsze - 16bitowe. Na tym rynku od zawsze liczyły się japońskie technologie. Światowi potentaci to: Sega, Nintendo, kiedyś Atari... Te ogromne koncerny, oprócz konsol i asortymentu do nich, dostarczają masę gier. Kto nie słyszał o słynnym "Super Mario Bros." czy sympatycznym jeżu - Sonic'u. Niegdyś konsole przeznaczone były głównie dla dzieci, traktowano je jako zabawki. Sytuacja zaczęła się zmieniać w drugiej połowie lat '90 kiedy to, na dość hermetycznym rynku konsol, pojawiła się firma Sony ze swoją PlayStation. Dziś jest to najbardziej rozpowszechniona konsola na świecie. Sukces 32bitowej maszyny, posiadającej kilka procesorów stworzył zupełnie nowe podejście ludzi do "zabawkowych konsol" PlayStation biła pod względem grafiki popularne komputery klasy PC. Trzeba zaznaczyć, że popularność konsoli spowodowana była grami, które wydawało wiele firm software'owych. Wśród oferty, większość okazała się treściowo przeznaczona dla nieco "starszych dzieci". W ten sposób konsole stały się zabaweczkami również dużych chłopców i nieco starszych dziewczynek. 
Kiedy firma Sony odniosła sukces było jasne, że rynek konsol, a więc urządzeń służących do grania, ogromnie się powiększył i nie dotyczy już tylko dzieciaków. Technologiami zainteresowały się wszelkie mass-media, świat kultury i koncerny. Prócz konsol przeznaczonych do podłączenia z telewizorem pojawiały się także małe, przenośne konsolki. Na początku lat '90 furorą zrobił zwłaszcza GameBoy firmy Nintendo. Do dziś wyprodukowano już inne, lepsze modele tej konsoli: GameBoyColor oraz GameBoyAdvance. Te małe urządzenia nabyło na całym świecie kilkadziesiąt milionów ludzi! A co warto zaznaczyć, to właśnie dzięki firmie Nintendo świat otrzymał niesamowitość zwaną Pokemonami! To pod wpływem popularności przenośnych konsol, na naszych aparatach komórkowych gramy w "węża" czy "bilard". Wkrótce te śmieszne gierki zostaną zastąpione przez kolorowe i złożone gry, co będzie możliwe na coraz to nowszych modelach komórek. Potentat w dziedzinie aparatów komórkowych z Finlandii, już wprowadza aparat Ncage, który kształtem przypomina bardziej popularnego GameBoya niż telefon. 

Technologie >
Co jest potrzebne, aby wreszcie zagrać i zrozumieć na czym polega czysta rozrywka? Oczywiście konsola... ale jaka? Jest ich dostępnych kilka. Jeśli chcecie pograć czasem, dla rozrywki, w przerwie między imprezami, a zajęciami życia codziennego, możecie wybierać między PlayStation, Dreamcast'em i Nintendo 64. To konsole nieco starszej generacji, nie znaczy to jednak, że będziecie wypatrywać na telewizorze kropek i punktów. Dostępne są setki gier, a wśród nich prawdziwe hity, które swoim klimatem powinny odpowiadać każdemu klubowiczowi. Każda z tych konsol to wydatek rzędu 450 pln. Na PlayStation i Dreamcast'a kupujemy gry wydawane na płytach CD, Nintendo 64, ma specjalny standard, dzięki któremu gry są wydawane na specjalnych "kasetach z pamięcią". Najnowsze konsole, tzw. "generacja 128bitowa", reprezentowana jest przez trzy konsole: PlayStation2 (fimy Sony), Nintendo GameCube oraz X-Box (firmy Microsoft). Pierwsza z konsol jest w tej chwili najpopularniejszym sprzętem domowej rozrywki na świecie. Firma Sony użytkowników już liczy w milionach. Konsola pozwala nie tylko grać, ale także odtwarzać płyty DVD (obsługuje DTS, Dolby Digital). Sercem konsoli jest Emotion Engine, szybki procesor, który pozwala generować niesamowite efekty. Do konsoli można podłączyć specjalny zestaw PS2 Online, który umożliwia grę w sieci. Cena - około 1000 pln, każda gra kosztuje - 200 pln. Do konsoli dostępne są różne gadżety, takie jak pistolety, kierownice, różne joypady. Wszystko po to, by jeszcze bardziej urozmaicić rozrywkę. Gry na PlayStation2 wydawane są głównie na płytach DVD. Druga konsola, to Nintendo GameCube. "Kostka" co prawda nie odtwarza filmów DVD, ale oferuje bardzo śmieszne i rozrywkowe gry. Zapłacimy za nią około 850 pln. GameCube posiada specjalny czytnik małych płytek CD, specjalnie opracowanych na potrzeby konsoli. Trzecia konsola nowej generacji, to produkt znanej firmy Microsoft (producent Windows). Szef kalifornijskiego giganta - Bill Gates - dość szybko zorientował się, że rynek konsol i gier przynosi większe dochody niż cały przemysł filmowy. Wprowadził na rynek swoją konsolę. Przyjęty chłodno przez rzeszę graczy sprzęt, okazał się jednak nie tak zawodny jak systemy Windows. Na X-Box'ie także można oglądać filmy DVD, ponadto ma on wbudowany twardy dysk i jest w tej chwili najpotężniejszą konsolą. Jest największą konsolą dosłownie i w przenośni. Z jednej strony ma duże gabaryty, ale także w środku kryje się wielka moc obliczeniowa, w postaci mocnych procesorów (Intel Pentium III - 733Mhz oraz G-Force III). Konsola kosztuje około 1000 pln, a gry około 230 pln. X-Box ma także możliwość połączenia się z siecią, poprzez zestaw X-Box Live.
Wybór sprzętu powinien być uzależniony od wymagań potencjalnego gracza. Cokolwiek można by jednak mówić o sprzęcie, to najważniejsze pozostają jednak gry. A te dostępne są często tylko na jedną platformę, co zmusza do pewnego zastanowienia, jakich gier poszukujemy...
Co jest istotne w konsolach dla przeciętnego klubowicza? Co wybrać z katalogu setek gier? Miłośnicy nowego-brzmienia znajdą gry, w których nie brakuje dobrej beatowej muzyki. Są gry, które zachwycą fabułą, inne porwą swoją akcją. Są tytuły kojarzące się, przez grafikę, z animacjami i pokazami najlepszych Vjów na imprezach techno. Oto krótka relacja z niektórych wybranych gier, których klimat powinien odpowiadać każdemu zapalonemu raver'owi. 

Giery >
Na Dreamcast'a firmy Sega, możecie sprawdzić niesamowitą grę, pt.: Samba De Amigo. Do zestawu z grą są dodawane specjalne marakasy, które podłącza się do konsoli i przy pomocy których się gra. Samba to jak wskazuje nazwa, gra muzyczna. Podczas gry, należy po prostu potrząsać marakasami odpowiednio do rytmu, za co gra nas punktuje i ocenia. Zabawa jest przednia, a muzyka, to głównie mixy znanych pop hitów. Zupełnie inne brzemienia oferuje nam oryginalna gra pt.: Jet Grind Radio, dostępna także na Dreamcast'a. Fabuła osadza nas w roli grafficiarza - skater'a, który jeździ na rolkach po kolorowych ulicach Tokyo i maluje sobie graffiti. Wszystko po to, aby propagować lokalną piracką stację radiową, która promuje z kolei brzmienia jak najbardziej klubowe. Ech, mamy tu wiele świetnych utworów, które przygrywają nam podczas ucieczek przed gliniarzami (w jak w życiu, za graffiti gonią...). Przygrywa egzotyczny house, funk, cosmic-pop, ale także dziwnie wykręcony rock, no i hip-hop w postaci panów z Jurassic 5. Rewelacja! 
Na popularnym "szarym" PlayStation gry z klimatem techno, to wiele różnych tytułów. Zacznijmy od zupełnie wykręconego ViB Ribbon. Gra polega na "chodzeniu dziwnym królikiem po linii..." Brzmi nieco niewiarygodnie, prawda? Ale wygląda jeszcze bardziej! Spójrzcie na obrazki. Cała faza polega na tym, że po włączeniu gry, wkładamy do konsoli płytę z naszymi ulubionymi brzmieniami i gramy. Program sam tworzy grafikę do gry na podstawie dynamiki muzyki, którą wkładamy. No i mamy generalnie wizualizację, naszego ukochanego seta w grze! Seria gier Bust-A-Groove to już nieco inna bajka. Co prawda, gra należy do gatunku muzycznych, ale tu głównym zadaniem jest - taniec. Być może ktoś kojarzy teledysk do house'wego numeru "Everything but a girl". Tam da się zauważyć dziwnie tańczących ludzi przy automatach do grania. Nic innego na konsoli, można nawet kupić specjalną matę, na której się tańczy. Polega to na skakaniu na odpowiednie pola, które pokazuje gra, wszystko w rytm znanych przebojów, często house'owych. Na podobnej zasadzie działa gra dostępna na PlayStarion 2 pt.: Frequency. Kolorowe, tunelowo-transowe animacje płyną zgodnie z muzyką. Naszym zadaniem jest umiejętne wciskanie przycisków do rytmu, w celu uwolnienia coraz to nowych efektów graficznych. Tak można by w skrócie opisać zasady panujące w grze. A rezultat? Cóż można zaryzykować stwierdzenie, że gra serwuje małego optycznego tripa, wszystko pod muzykę techno. 
Muzyka nowego brzmienia od house, przez trans, bigbeat, aż po drumandbass jest często podkładem do gry, soundtrackiem. W tej konwencji niesamowite hard-house'y do gry pt.: Ghost in the shell przygotował Takkyu Ishino z Denki Groove. Gra opowiada przygody znanej w świecie mangi i anime, pięknej, lecz zabójczej major Kusanagi. Wspaniały przykład soundtrack'u do gry stanowi zestaw muzyczny dostępny w stacjach radiowych słynnego Liberty City. Jedna z najpopularniejszych gier na PlayStation2, pt.: Grand Theft Auto III pozwala na wybór stacji radiowych podczas jazdy samochodami. Gra przedstawia natomiast perypetie gangstera w dużym amerykańskiej metropolii. Gangster, jak to gangster, wymusza, rabuje, strzela, ucieka i kradnie auta. Interesujące są właśnie stacje radiowe, a zwłaszcza jedna z nich - MSX. W nim usłyszymy dynamiczny set drumandbass'owy mixowany przez samego szefa legendarnej wytwórni MovingShadow - Dj'a Timecode. Są oczywiście inne stacje radiowe, hip-hop'owa czy pop'owa.
W najnowszej części gry GTA: Vice City, fabuła przenosi nas w kolorowe lata '80, do miasta stylizowanego na Miami. Stacje radiowe oferują zatem oryginalne utwory z tamtych lat. Serce każdego klubowicza rozpalą rozgłośnie: Fever FM oraz Wildstyle, gdzie usłyszymy klasyczne house'y oraz electro! Warto dodać, że soundtracki z tych gier dostępne są także w detalicznej sprzedaży na CD. Inny efektywny przykład to sportowa gra SSX Tricky. Tytuł wydany na konsole PlayStation2 oraz X-box, traktuje o snowboard'ie. Gra polega na ekstremalnej jeździe na desce, wszystkiemu przygrywa bigbeatowo-drumandbass'owy soundtrack. Usłyszym kompozycje samego mistrza - Fatboy Slima oraz Ahrodite'a. Znane logo Ministry of Sound pojawia się w grze wyścigowej na PlayStation2 pt.: Extreme G III. Za mocnym tytułem, kryją się bardzo szybkie wyścigi motorów przyszłości. Przygrywa tłusty hard-house oraz progressive. Wytwórnia Ministry of Sound dość poważnie traktuje konsole, jako platformę promującą swoją działalność. Na PlayStation2 został wydany dość nietypowy produkt pt.: Moderngroove Ministry of Sound edition. Program pozwala wcielić się w rolę Vja. Do gotowych setów znanych Djów z "ministrerstwa", można przy pomocy kilku narzędzi tworzyć na żywo wizualizacje. Ciekawa propozycja zwłaszcza na małe, klimatyczne domówki...
Na konsole coraz częściej są także przygotowywane programy typu "miuzik majker". Takie zestawy oferują proste programiki muzyczne, w których można popróbować własnych sił w kreowaniu elektronicznego brzmienia.
Konsola Microsoftu - Xbox wśród swoich atutów posiada jeden szczególnie interesujący pod względem muzyki. Klubowicza, który postanowił spędzić sobotni wieczór w domu, może zainteresować wbudowany twardy dysk konsoli. Pozwala to na nagrywanie w pamięci konsoli dowolnej muzyki z CD. Od tego momentu można grać w dowolną grę, np. wyścigi rally, słuchając w podkładzie ulubionego Dja. Taka możliwość rozwiązuje wszelkie problemy z muzyką, która np. nie odpowiada grającemu. Dobiera soundtrack dokładnie według swojego uznania. Bez problemu możemy np. oddawać się brutalnej strzelaninie przy chill-out'owych dźwiękach.
Wracając jednak do produktów... Na szczególną uwagę zasługuję nieistniejąca już firma kodująca gry - Psygnosis. To dzięki temu koncernowi usłyszeliśmy w dwóch grach na PlayStation dynamiczny jump-up'owy drumandbass. Wyścigi pt.: Rollcage oraz Rollcage stage II przedstawiały dziwne wyścigi futurystycznych, odrzutowych pojazdów. Ścigając się przez kilometry tuneli i serpentynowych autostrad słuchaliśmy m.in.: Ahrodite'a, Ed'a Rush'a, EZ Rollers, Aquasky'a. Prawdziwie kultowym produktem Brytyjczyków była jednak seria Wipeout. Tematyka ponownie i nieprzypadkowo związana była z tzw.: future-racerami. 
Magia serii Wipeout polega przede wszystkim na design'ie oraz soundtrack'u, który dwukrotnie wydawany był jako składanka V.A. Do dziś wydanych jest już kilka tytułów: wipEout, wipEout2097, wip3out, wip3out special edition, wipeout fusion. Te gry można opisać jako ostre, cyber-punkowe, ultraszybkie, wkręcające wyścigi pojazdów, które za design trzeba z miejsca skazać na drugą połowę XXI wieku. Inaczej rzecz ujmując, to po prostu formula 1 przyszłości. Jak wspomnieliśmy dla miłośnika nowego brzmienia prócz hipnotycznego działania szybkiej grafiki najważniejsze jest brzmienie. Muzyka wykorzystana do poszczególnych części Wipeout'ów różni się, tak jak różniły świeże trendy techno w latach '90. Pierwsza część gry, promująca w 1995 PlayStation zawierała utwory: Orbital, Chemical Brothers, Leftfield, Cold Storage. To wystarczyło by zdobyć popularność i rzeszę wiernych miłośników - a jakże inaczej klubowiczów z bardzo klubo-pozytywnie nastawionej Anglii. Druga część serii pt.:wipeout2097 obfitowała w lepszą grafikę, oficjalny sponsoring Red Bull'a oraz nowy, jeszcze bogatszy technicznie soundtrack. Ta gra hipnotyzuje, a z głośników, podczas gry słychać beat'y: The future sound of london, Underworld, The Prodigy, Chemical Brothers, Fluke, Photek! Nieodłącznym elektryzującym elementem gry był design. Koszulki, czapeczki, torby z logosami nosili przeważnie uczestnicy brytyjskich rave-parties. Ciekawe dlaczego? Nawet w Łodzi , w 1998 na corocznej Paradzie Wolności, można było skorzystać ze specjalnych stand'ów z PlayStation i zagrać m.in. w Wipeout'a. 
Trzecia odłona Wip3outa na PlayStation oferowała nowe trasy wyścigów, a także nowe zestaw utworów przygotowanych przez Dja Sashe, korzystał z nagrań: Chemical Brothers, Underworld, Orbital, Propellerheads i Paul van Dyjk'a. Ostatnia, najnowsza część gry wydana już na nowoczesną konsolę PlayStation2 została nazwana: Wipeout Fusion. Design'em zajęła się profesjonalna firma projektowania grafiki. Z zupełnie nową jakością grafiki oraz stylu idzie w parze obszerność gry, a także bardzo bogaty soundtrack. Więcej szczegółów dotyczących tych gier znajdziecie na www.techno.torun.com.pl/technoland/media/media.php.
Ostatnim tytułem wartym szczególnej rekomendacji jest gra REZ. Wydana została na PlayStation2 oraz Dreamcast'a. "REZ to prawdziwy trip bez zażywania i palenia czegokolwiek..." - tak określają ten tytuł ludzie z branży. To gra, która wpisuje się w kulturę techno pełną mocą. O REZie możecie także przeczytać obszerną recenzję na: www.techno.torun.com.pl/technoland/gry/rez/rez.php. 

Zakończenie >
Konsole to z pewnością nowoczesny sposób na rozrywkę. Nie ma czego się obawiać, gry bardzo często zachęcają swoim klimatem do spróbowania. Wszystko kończy się często po wielu godzinach, późno w nocy. Nie bez przyczyny Dj Rap, legendarna ślicznotka drumandbass'u opowiadała, że uwielbia grać na PlayStation, choć ostatnio pozbyła się konsoli, gdyż na nic nie miała czasu, wciąż tylko grając. 
Jeśli poszukujecie dobrej rozrywki, a nowoczesna, elektroniczna, klubowa muzyka jest waszym żywiołem, może warto sięgnąć po niektóre gry działające na magicznych pudełkach pełnych rozrywki zwanych - konsolami. Ale uważajcie, bo może się okazać, że kiedy już poznacie kolorowy świat konsol, ochoty na odwiedzanie klubów, djing czy imprezowanie może być coraz mniej... 

Tekst powstał na podstawie artykułu pt. "Co robić jeśli nie klubujesz - cz. 1 - konsole", który ukaże się w magazynie LAIF. 



[ By Dominique ]

[ Artykuł pochodzi z oficjalnej strony Toruńskich imprezek Technicznych: www.techno.torun.com.pl/technoland ]

 


 

 

Copyright C 2002-2003 M@jk. Wszelkie prawa zastrzeżone. Site design by LaGranda. Best view 1024x768