FELIETONY:
Internet i DC [ by M@jk
]
|
Wszystkie 3 konsole N-G jak wiadomo
oferują grę po sieci, jednak dużo wcześniej taką samą formę rozgrywki
oferował również Dreamcast. Wszyscy, ci którzy grali przy pomocy tej
konsoli po sieci wiedzą, że serwery Segi wraz z nowym rokiem powinny
już nie funkcjonować, jednak w istocie tak nie jest i w wiele gier
można jeszcze zagrać. Poniższy artykuł potraktuj jako swego rodzaju
przewodnik po Dreamcast`owej sieci.
Zdaję sobie sprawę że nie wszyscy, a raczej mało kto wie jak w ogóle
podpiąć kosnolę z zakręconym logiem do Internetu. Dlatego też, na
początek mały FAQ jak tego dokonać. Przede wszystkim zanim zaczniesz
za cokolwiek się brać, upewnij się czy modem od konsoli jest
podłączony do gniazdka telefonicznego za pomocą oryginalnego kabla
"skrętki" (powinien znajdować się w zestawie z każdą nową konsolą). Od
razu uprzedzam pytanie czy jest możliwość podłączenia DC do łącza
stałego (Neostrada, SDI itp.) - Tak, z tym że wymagane do tego jest
specjalne urządzenie, które zwie się Broad Band Adapter. Koszt tego
sprzętu to wydatek rzędu 200-300zł, niestety szansa na dostanie go w
Polsce graniczy niemalże z cudem (podobnie mają się sprawy z "resztą
świata" - tam owy "gadżet" został już dawno wycofany ze sprzedarzy i
zaprzestano jego produkcję). Następny krok to konfiguracja
przeglądarki internetowej. Musisz wiedzieć iż na DC wydano kilka
przeglądarek, oto przykłady bardziej popularnych;
DreamKey (załączany darmowo do każdej
konsoli) DreamPassport (raczej dla
użytkowników z KKW) i Web Browser
(najbardziej "przyjazny" dla przeciętnego Polaka). My zajmiemy się
konfiguracją tego ostatniego dlatego że, darmowy prezent od "SEGI"
przypadkowo nie łączy się z Polską i nie posiada opcji dowolnej
konfiguracji naszego providera. Przeglądarkę WB można bezproblemowo
pobrać z sieci w postaci obrazu płyty dla najbardziej znanych
programów do nagrywania (NERO, Disc Juggler). Dla przykładu posłużę
się serwisem MEGA GAMES [ http://www.megagames.com/dc/dc_utils_misc.shtml
] gdzie można ściągnąć owy program w dwóch wersjach (2.0 i 2.6)
oczywiście im nowsza tym lepsza, niestety w formie "darmowej" nie jest
dostępna jej najnowsza odsłona 3.0 (notabene posiadająca najwięcej
funkcji jak choćby obsługa skryptów Java czy animacje Flash). Z
oczywistych przyczyn przyczyn wybieramy v.2.6 i przystępujemy do
procesu konfiguracji przeglądarki na naszym DC (na szczęscie jest to
zabieg jednorazowy - na jego końcu wszystkie ustawienia dotyczące
sieci zapisują się W pamięci konsoli). Gdy poraz pierwszy odpalimy
"krążek" z Web Browserem na naszym DC, program zapyta nas o wybór
państwa z jakiego będziemy się łączyć; do wyboru jest USA lub Kanada.
Wybieramy USA (spokojnie mimo wszystko, łączyć będziemy się z Polski).
Następnie informujemy program że chcemy skorzystać z własnego dostawcy
internetu (wybierając opcję Use Your Own Internet Provider). Otrzymamy
informację o danych jakie będziemy musieli zachwilę podać -
potwierdzamy całość wciskając OK. Teraz ekran podzieli się na 2 części
(Required Settings i Optional Settings). Drugą część możemy zwyczajnie
pominąć i skupić się jedynie na pierwszej. Jako pierwszą wybieramy
ikonkę INTERNET CONNECTION i wypełniamy następująco pierwszą zakładkę
(BASIC INFO):
REAL NAME - Wpisz tutaj swoje prawdziwe imię (możesz napisać
cokolwiek)
USER LOGIN - Nazwa użytkownika w sieci twojego dostawcy
internetu (domyślnie wpisz: ppp)
USER PASSWORD - Hasło użytkownika w sieci twojego dostawcy
internetu (domyślnie wpisz: ppp)
DIAL UP NUMBER - Tutaj wpisz numer pod jakim łączysz się z
internetem (np. TPSA: 0202122 lub SZEPTEL: 0209282)
BACKUP NUMBER - Jest to miejsce na zapasowy numer, w razie
gdyby powyższy był zajęty
DNS1:204-127-129-1
DNS2:204-127-160-1
W zakładce nr.2 (DIAL OPTIONS) wybieramy sposób wybierania numeru
twojego telefonu (domyślnie: TONE) resztę zostawiamy nietkniętą (puste
pola i wyłączone na OFF).
Ostatnia zakładka to połączenia przez PROXY - ustawiamy NO i
zapisujemy całość. Generalnie jeśli wszystko zostało poprawnie
wypełnione, można się już połączyć z internetem (CONNECT) lub
ewenutalnie można jeszcze skonfigurwać skrzynkę pocztową (EMAIL
ACCOUNT) jeśli chcemy również odbierać lub wysyłać pocztę na naszym
DC. Wówczas należy podać:
EMAIL LOGIN - Nazwa użytkownika, jaką podajesz podczas
logowania
EMAIL PASSWORD - Twoje hasło do skrzynki pocztowej
EMAIL ADDRESS - Twój cały adres e-mail
INCOMING SERVER (POP3) - Adres poczty przychodzącej (dla konta
w serwisie TLEN.PL: poczta.o2.pl)
OUTGOING SERVER (SMTP) - Adres poczty wychodzącej (dla konta w
serwisie TLEN.PL: poczta.o2.pl)
To wszystko w temacie konfiguracji net`a na DC, teraz po wciśnięciu
opcji CONNECT możesz w pełni korzystać z dóbr jakie za sobą kryje
Internet (strony, poczta, chat, irc, forum, grupy dyskusyjne itd).
Twój Dreamcast jest tym samym odpowiednio przygotowany do gry
multiplayer w pozycje z sieciowym gameplay`em.
Oto lista gier w które nadal można zagrać sobie po sieci:
[DU] - Dial Up
[BB] - Broadband
4x4 Evolution - [DU] Można pograć również w wersje demo, która wspiera
sieciowa grę.
F355 Challenge - [DU] Time Trial. Walnij rekord i porównaj go z innymi
na serwerze. Całkiem przyjemnie jest komuś dokopać.
Metropolis Street Racer - [DU] Można się wymieniać zapisami Ghost'a.
Łatwo je wydobyć przy pomocy Nexus VMU.
PBA Bowling 2001 - [DU] Gra nigdy nie ukazała się oficjalnie, ale i
tak się wydostała i krąży po sieci. Można próbować przez GameSpy.
Phantasty Star Online v.1/2 - Pomimo faktu iż SEGA oficjalnie ogłosiła
zamknięcie serwerów do gry Phantasy Star Online to te nadal działają i
można bezproblemu zagrać w nich po sieci na DC! Jednakże aby w tego
dokonać należy być w posiadaniu ORYGINALNEGO PSO z nigdy wcześniej nie
użytym CD-KEY`em (używane gry, logowane w sieci na innej konsoli choć
jednokrotnie na nic się zdadzą) Pozostali chętni do gry (wersje NTSC)
aby rozkoszować się światem PSO muszą zmienić zmienić numer DNS na
następujący: 24.159.157.185 (można tego dokonać poprzez Dream Passport
lub grę Outtriger) a następnie zwyczajnie odpalić grę i spróbować się
połączyć.
Quake III Arena - [BB, DU] Prywatne serwery i klany. Masa zabawy. Nie
potrzebna nam Sega. Grac nie umierać.
Sega Swirl - [DU] Używa POP3. Najłatwiejszy sposób dorwania tej gry to
sprawienie sobie Sega Smash Pack Vol.1
StarLancer - [DU] Używa GameSpy
Worms World Party - [DU] W pełni działający online gameplay. Gra
funkcjonuje identycznie jak w dniu premiery.
Gry z możliwością download`u:
ChuChu Rocket - [DU] Możliwość uploadu etapów własnej roboty poprzez
skrypty lub Nexus VMU.
Jet Grind Radio - [DU] Możliwość zgrywania nowych grafitti. Można
takowe zrobić samemu lub ściągnąć z stron fanowskich wpisując link w
‘browser’ i wciskając A + X na pliku, który chcemy ściągnąć na VMU.
Zrobienie własnego grafitti jest o wiele łatwiejsze w PCtowych
programach graficznych niż przy pomocy pada. O tym wie każdy.
Phantasy Star Online Ver.1 US - [DU] Możliwość ściągania dodatkowych
misji ze stron fanowskich. Do wersji 1 US wyszło ich około 5.
Możliwość odbierania poczty.
Phantasy Star Online Ver.2 US - [DU] Jak powyżej. Jedyną różnicą jest
nieco większa ilość misji do ściągnięcia.
Samba De Amigo - [DU] Prawdziwa „petarda”. Można ściągać nowe utwory
muzyczne!
Skies of Arcadia - [DU] Gra przesyła nas do strony na której nadal
dostępne są do ściągnięcia 3 dodatkowe misje.
Sonic Adventure - [DU] Wszystkie funkcje Chao Garden nadal działają za
wyjątkiem rankingu wyścigów. Można również ściągnąć pliki Event.
Sonic Adventure 2 - [DU] Możliwość ściągania dodatków, w pełni
działające forum i strona.
Z pewnością jest jeszcze wiele gier, które mają możliwość ściągnięcia
dodatkowych bajerów lub ograniczonego gameplay`u lecz te ww.
wymienione są najistotniejsze.
Na sieć mogą powrócić również takie tytuły jak Bomberman Online lub
Outtrigger ponieważ posiadają one opcje manualnego podania serwera.
Wiec jeśli ktoś takowy „postawi” wystarczy zmienić domyślny adres na
nowy. Podobnie mają się sprawy z Capcom Vs SNK 2 (jap. – only!) w tej
grze można skonfigurować praktycznie wszystko.
Dodatkowo Capcom całkiem niedawno [10.12.03] położył wszystkie stronki
poświęcone ich tytułom, które mogliśmy odwiedzać przy pomocy aplikacji
zawartych w grach. Stronki ktore padły to Giga Wing, Giga Wing 2,
Street Fighter III double Impact, El Dorado Gate, Mars Matrix i
Gunbird 2. Żeby wbić gwoźdź do trumny niedostępne są downloady idące
przez Isao.net. Na szczęście są ludzie, którzy zapisują umierające
stronki i może z czasem cos się z tego urodzi.
Szkoda, ze DreamPassport wyłączono również dla PC. W Japonii wyszedł
PCtowski program DreamPassport, który można było ściągnąć ze stronki
Segi – pozwalał on na download i dostęp do dckowych stron. Dziś
program jest już tylko ciekawostką. Na dodatek niechętnie odpala na
Windowsach innych niż japońskie.
Z pozytywnych nowinek dodam, iż zakończyły się prace nad DreamPassport
Custom Server. Browser integruje najprzydatniejsze funkcje obecne w
Planet Web i Dream Passport. Łatwa możliwość zmiany ustawień Ch@b.
Download save'ow itp. Smętne oblicze DreamCast`owych browserow
zastąpiono atrakcyjnymi menusami w stonowanej niebieskiej palecie z
dodatkiem przyjemnych grafik. Dodatkowo przeglądarka zgodna jest z IE
6.0. Oczywistym jest możliwość odtwarzania midi, mp3, flash, java i
odpalanie co niektórych appletów Java (wzbogacone biblioteki sprawia,
iż napis „applet not supported” będzie pojawiał się znacznie
rzadziej).
Za pomoc w realizacji artykułu thx to Morden
|
|