SEGA DREAMCAST SITE

FELIETONY:
Jak zmienić muzykę w Crazy Taxi [ by
Poxipol ]


=========================
Jak zmienić muzykę w Crazy Taxi 
ver. 1.0 (luty 2005) autor Poxipol n64@tlen.pl

=========================

Crazy Taxi jak wiele innych tytułów wydanych przez Sege, wykorzystuje format dźwiękowy ADX do odtwarzania plików muzycznych, dialogowych i efektów specjalnych FX. Jednym słowem wszelkie doznania dźwiękowe.

Opisywany zabieg, możemy zastosować do wielu innych gier (nie tylko tych wydanych na Dreamcasta), które korzystają z tej technologii. Wystarczy zlokalizować w dowolnej grze pliki z rozszerzeniem .ADX lub archiwa plików .AFS . To właśnie w nich znajdują się pliki odpowiedzialne za muzykę. 


-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Szajbnięta taxa
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Aby zmienić muzykę w omawianej grze wystarczy podmienić plik SONG01.AFS Na miejsce starego umieścimy nowy przez nas wygenerowany (szczegóły poniżej).

W takim razie jak się do tego zabrać.
Na początku powinniśmy wiedzieć, jaką muzyką chcemy zastąpić wybrane kawałki. Wystarczy zaopatrzyć się w zwykłe pliki mp3 a najlepiej w oryginalną płytę (wtedy jakość uzyskanych plików będzie niemal w 100 % zgodna z jakością płyty kompaktowej).

Kolejno musimy dowiedzieć się, co znajduje się w pliku SONG01.AFS i sprawdzić ile piosenek możemy tam umieścić. Na marginesie wspomnę, że pliki AFS są spakowanymi archiwami zawierającymi dźwięk, obraz, filmy.


.................................
Schemat
.................................

Otwieramy plik AFS za pomocą programu ADXUtil ver.2.2.1

Otrzymamy taką oto listę.

________________________________________
ID| Type |Frequency|Channels| Size |Relative filename (w/o extwnsion)|
0 ADX stream 44100 Stereo 323584 SONG01_00000
1 ADX stream 44100 Stereo 1896174 SONG01_00001
2 ADX stream 44100 Stereo 1043010 SONG01_00002
3 ADX stream 44100 Stereo 3227058 SONG01_00003
4 ADX stream 44100 Stereo 4886046 SONG01_00004
5 ADX stream 44100 Stereo 6649830 SONG01_00005
6 ADX stream 44100 Stereo 6584130 SONG01_00006
7 ADX stream 44100 Stereo 5199858 SONG01_00007
8 ADX stream 44100 Stereo 1046528 SONG01_00008
________________________________________

Zaznaczamy wszystkie pliki i klikamy prawym klawiszem myszy. 
Wybieramy "Extract to the folder...". Kolejno sprawdzamy, jaką długość maja utwory. Do tego będzie nam potrzebny Dreamcast ADX WinAMP2 PlugIn v1.1 lub ADXplay.

Oto wyniki:

_________________________________________________________
Nazwa pliku | Długość utworu | Moje dodatkowe informacje|

SONG01_00000 0:06 menu krótkie
SONG01_00001 0:38 menu długie (intro)
SONG01_00002 0:21 wybór postaci
SONG01_00003 1:05 outro 
SONG01_00004 1:38 piosenka 00004
SONG01_00005 2:14 piosenka 00005
SONG01_00006 2:12 piosenka 00006
SONG01_00007 1:44 piosenka 00007
SONG01_00008 0:21 wybór postaci
_________________________________________________________

Następnym krokiem będzie sprawdzenie czy któraś z piosenek nie jest zapętlona (loop), czyli czy piosenka ma być odtwarzana bez przerwy czy tylko raz.

Posłuży nam do tego ADXLoopCalculator lub ADXplay. 

W tym momencie omówię sposób z wykorzystaniem ADXplay`a. Uruchamiamy program, wgrywamy piosenkę, naciskamy play. Jeśli utwór posiada zapętlenie, na wyświetlaczu pojawi się napis "Loop".

Po sprawdzeniu wszystkich 9 plików stwierdzam, że pierwszy i ostatni są zapętlone.

Na chwile zostawiamy sprawę zapętlenia piosenki i zajmujemy się, czym innym.

Konwertujemy (nowe) pliki mp3 do formatu WAV. Obrabiamy (przycinamy) piosenki do odpowiedniej długości. Długość nowego utworu powinna być zbliżona do wersji pierwotnej. 
Możemy je także znaturalizować (naturalize), czyli ustawić we wszystkich taki sam poziom głośności.

._._._._._._._._._._._._._._._._.
Kompresja do ADX
_._._._._._._._._._._._._._._._._

Obcięte pliki konwertujemy do formatu ADX za pomocą programu ADXencd. W tym miejscu musimy pamiętać, aby wybranym plikom zaaplikować funkcje loop tak by nie różniły się tym szczegółem od starych piosenek.


Kompresja z uwzględnieniem zapętlenia (wpisujemy)
Adxencd SONG01_00000.wav -lpa

Kompresja bez zapętlenia (wpisujemy)
Adxencd SONG01_00001.wav 


Teraz musimy to wszystko złożyć do kupy za pomocą programów ADXCAT ADXlnk.

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Tworzenie listy
-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

Najpierw musimy zrobić tzw. "listę plików", które chcemy umieścić w pliku AFS. W oknie DOSa lub w "Uruchom..." (win9x, winMe) wpisujemy 
" dir /b /o /s *.adx> lista.als " W skutek, czego otrzymujemy plik tekstowy "lista.als". Jego zawartość wygląda mniej więcej tak.

C:\WINDOWS\Pulpit\SONG01_00000.adx
C:\WINDOWS\Pulpit\SONG01_00001.adx
C:\WINDOWS\Pulpit\SONG01_00002.adx
C:\WINDOWS\Pulpit\SONG01_00003.adx
C:\WINDOWS\Pulpit\SONG01_00004.adx
C:\WINDOWS\Pulpit\SONG01_00005.adx
C:\WINDOWS\Pulpit\SONG01_00006.adx
C:\WINDOWS\Pulpit\SONG01_00007.adx
C:\WINDOWS\Pulpit\SONG01_00008.adx

Możemy zrobić taką listę ręcznie. Należy się wtedy upewnić czy kolejność plików jest odpowiednia.

><><><><><><><><><><><><><><><><><
Zespalanie
<><><><><><><><><><><><><><><><><>

Użyjemy teraz programu ADXlnk do zespolenia wszystkich plików ADX do pliku AFS. W oknie dosowym wpisujemy:

AFSLNK [nazwa listy] [nazwa pliku afs]

AFSLNK lista.als SONG01.AFS 


Koniec naszych poczynań wieńczy sukces.

LINKI:

ADXUtil http://www.geocities.com/sakura_br/
ADXplay http://members.fortunecity.it/vanni/adxplay.zip
ADXencd http://www.altervista.it/public/hdd_online/weitaliagroup/adxencd.rar
AFSLNK http://free.of.pl/d/dcast/b/afslnk.rar 

 

 

Copyright C 2002-2003 M@jk. Wszelkie prawa zastrzeżone. Site design by LaGranda. Best view 1024x768