SEGA DREAMCAST SITE

RECENZJE
Quake ]|[ [ by
Emisio ]


Gra legenda - znana chyba każdemu Pececiarzowi, wyszła także na konsole. Jedną z tych, na której Kłej się ukazał jest oczywiście nasz Dreamcast. W odróżnieniu od pierwszych dwóch części nie ma tu żadnej fabuły - od razu walczymy, lutujemy we wszystkich i myślimy tylko o tym, jak by tu zarąbać przeciwnika.

Opcji gry jest bardzo wiele - możemy zagrać w trybie który jest substytutem (nieudolnym zresztą) single playera. Ot po prostu przechodzimy coraz to nowe plansze z przeciwnikami, by w końcu zostać nagrodzonym dodatkami (nie wiem jakimi, bo najpierw trzeba przejść mini gierkę na VMU, a ja nie mam VMU :-)). Jest też Multiplayer, który jest głównym rdzeniem gry. Możemy pobawić się w kilku trybach: FFA (czyli każdy na każdego) , Team (wiadomo - 2 na 2, albo 3 na 1), Tournament (turniej, jeden na jednego każdy z każdym :-)) i CTF czyli Capture the Flag (należy przechwycić flagę przeciwnika, znajdującą się w jego części mapy). Ale to jeszcze nie koniec - możemy grać także przez net. Grałem i muszę powiedzieć, że rozwalili mnie bez problemu - grałem na padzie, a poza tym były spore lagi. Jednak dobrze, zę jest taka możlwość zabawy. Jak już powiedziałem, gra została stworzona praktycznie tylko do tego by grać w kilka osów. No i zonk - naraz na arenie może znajdować się max. 4 graczy. I o ile na mniejszych mapkach to nie problem, o tyle na większych czasami ciężko znaleźć przeciwnika (zwłaszcza jak gra się w teamach). Wiadomo wam także, że gra obsługuje myszkę i klawiaturę. Jednak cena takiego zestawu jest zdecydowanie za wysoka i tylko maniacy go kupią (no jednym DC może grać tylko dwóch graczy wyposażonych w zestaw mysz+klawiatura). Dopełnieniem wszystkiego jest konfiguracja własnej postaci (nawet sporo skinów, ale to i tak kropla w morzu w porównaniu do PC), można także ustawić swoje sterowanie i głośność dźwięku. 

Od strony technicznej QIII prezentuje się wspaniale. Co prawda mam go w sumie od niedawna (fajny rym :-)) (thx. dla Piotrka), ale przecież gra ukazała się z 1,5 roku temu. Modele postaci są dopracowane (niektóre tylko poruszaja sie trochę dziwnie), świetne wrażenie robią także tekstury - są zróżnicowane, prawie na wszystkich występuje bump-mapping (chropowatość), gdy kroczymy po wodzie, ta "mąci" się. Efekty świetlne są także bardzo realistuczne - lecąca rakieta rozświetla ściany i podłogę jak "trza", pochodnie na ścianach też są poprawnie wykonane, każda postać rzuca cień itp. itd. Za wadę można uznać natomiast to, że w multiplayu ikonki energii i broni są 2d!!! Trochę głupio to wygląda..., a dziwi mnie też to, że gdy ekran dzieli się na części to, trochę ekranu jest niezagospodarowane. Dźwięk jest dobry - cały czas towarzyszy nam taki fajny Rock, pasujący do klimatu (no chyba, że wyłączymy muzykę :-). Same efekty dźwiękowe są nienaganne - efekty wystrzałów jak trzeba, jęki umierających też (chociaż nigdy sam nie słyszałem, jak ktoś ginie :-)). Oprawa jest bardzo dobra, ale nie jakaś doskonała czy coś - po prostu bardzo rzetelna koderska robota.

To moze ja coś o broniach, mapach itp.? No to mamy kilka pukawek - zwykły Machinegun, Shotgun, jest oczywiście Rocket i Granade Launcher, Pulse Rifle strzelający plazmą, Railgun (wymagający niezwykłej precyzji, bardzo trudna broń do opanowania przez gracza grajacego na padzie) no i BFG (Big Fucking Gun :-)), a jest też Gauntlet (coś w stylu kastetu). KAŻDĄ bronią można zabić przeciwnika, czasami tylko trzeba się trochę bardziej nabiedzić. Map mamy sporo - ze trzydzieści pięć, większość z nich została zmieniona w stosunku do wersji PC. Są mniejsze i łatwie poruszać się w nich joypadem. Ja bardzo lubię tę pierwszą, na której znajdują sie te figury wojowników i superancko wykonany język (!!!). Słówko o Botach - śą albo bardzo głupie, albo genialne... hmmm, ktoś tu chyba nie dopracował zbytnio sztucznej inteligencji. Co do sterowania - na początku wydaje się dziwne, ale da się jakoś przyzwyczaić. Byłbym zapomniał - są jeszcze takie odznaczenie które gracz dostaje za np. zdobycie 100 fragów, czy zabicie 2 przeciwników w 1 sekundę, albo zastrzelenie opnenta z Railguna w ruchu i tak dalej.

Podsumowując - gra bardzo dobra z przebłyskami geniuszu, ale wszystko psuje to, że na arenie mogą być tylko 4 osoby... Gdyby tak połączyć oprawę QIII i multiplayera z Unreal Tournament to wyszłaby gra wybitna, a tak, w moich oczach, Kłej zasługuje na...

Ogółem - 8.5!!! 

Uzasadnienie mam takie - fajowa gra o praktycznie nieskończonym czasie grania, ale jednak gdyby ten multiplej był ciut bardziej dopasiony, to byłoby znacznie lepiej. Dla tych, którzy mają net (najlepiej broadband i LAN Adapter do DC) mogą dodać sobie oczko do ostatecznej oceny gry. Peace ;-))))

 

Producent: ID Software
Gatunek: Multiplayerowa Strzelanina FPP
Rok Wydania: 2001
Obsługuje: VMU, 1-4 player, Jump - Pack, Modem
Memory Card: ?
   
GRAFA

 

MUZA

 

MIÓD

 

OGÓŁEM  8.5 / 10 

 

Copyright C 2002-2003 M@jk. Wszelkie prawa zastrzeżone. Site design by LaGranda. Best view 1024x768